És adquirit pel Servei d'Aeronàutica Militar una esquadreta de
monoplans francesos «Nieuport II"G», construïts per l'enginyer
Edouard Nieuport. Presentaven un sistema de comandament o maneig
mitjançant una palanca que movia els timons d'altura i direcció i
uns pedals de funcionament lateral per a l'aleig, ja que les ales
mancaven d'alerons. Tenia el fuselatge de fusta revestit de tela.
L'hèlix, bipala, també de fusta. Podia aconseguir una velocitat
màxima de 115 quilòmetres per hora i pujar fins a dos mil
cinc-cents metres d'altura.
Una màquina excel·lent per a la seva època, que feia servir un
motor «gnome» rotatiu de cinquanta cavalls de vapor i amb la qual,
el 1913, es formà la primera Esquadreta Expedicionària del Marroc
que va intervenir en la guerra d'Àfrica o del Rif sota el
comandament del famós capità Kindelan. Tingué com a base l'aeròdrom
de Sania-Ramel i va intervenir en les operacions de Tetuan. En
aquells dies, malgrat trobar-se tan prop la Primera Guerra Mundial,
les indústries aeronàutiques bèl·liques anaven molt a poc a poc en
la fabricació de renovats aparells. El conflicte forçaria
acceleradament el progrés en aquell camp. En el decurs, però, de la
guerra colonial en terres del Rif, quan Espanya volia mantenir, fos
com fos, el domini sobre el Protectorat, es podien llegir notícies
com aquesta: «Hi ha hagut a Melilla un xoc d'aeroplans i això
s'esdevingué quan volien remuntar-se i, molests pel sol, ho feren
en sentit diagonal, i col·lidiren a l'altura de dos-cents metres».
O aquesta altra: «Un biplà pilotat pel capità Pedro García en el
que anava com observador el també capità Antonio Ríos, sofrí una
avaria en el motor, i aterrà amb violència prop de Dar-Quebdani, i
encara que l'aparell en resultà destrossat, els pilots hi sortiren
il·lesos». I un tercer: «L'esquadreta d'avions comandats pel capità
Loriga bombardegen les costes d'Alhucemas i del penyal de Vélez amb
un total de mil cent quinze quilos d'explosius». I aquesta:
«Algunes esquadretes d'avions cerquen el refugi d'Abd-El-Krim» i el
mateix dia «és inaugurada la línia aèria Casablanca-Dakar a càrrec
de l'aviador Millerand...».
Potser qui millor ens ha sabut descriure aquells primers vols,
amb totes les seves dificultats i conseqüències, amb tota la
filosofia i les meditacions que aleshores implicava explorar el cel
inexplorat, és l'escriptor francès Antoine Saint-Exupéry, que
visqué com aviador tots aquells riscs.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.