TW
0

Juanma Bajo Ulloa ha fet treballs molt diferents però és conegut, sobretot, com a director de cinema. El seu tercer llargmetratge, Airbag, el convertí en un cineasta molt popular i l'ajudà a conèixer el funcionament de la indústria cinematogràfica espanyola. Enguany ha vingut a Palma convidat pel Festival i dilluns assistí a la gala inaugural feta al cinema Metropolitan. Bajo Ulloa explicà a Diari de Balears els seus projectes i vivències relacionades amb el cine.

"Sempre havíeu desitjat fer cinema? 
"Jo anava per músic i cap als 18 anys la meva vida derivà al cinema. Vaig veure que amb aquest em podia expressar més, fer música i a la vegada incloure un component visual.

"I aleshores començàreu a estudiar cinema? 
"Jo no he estudiat mai, i menys cinema. Crec que el cine ni s'aprèn ni s'assaja, i que les persones que es dediquen a la docència cinematogràfica és perquè no en saben i necessiten transmetre les seves idees, el seu dogma. Perquè l'únic que feim és convèncer la gent, de la mateixa manera que el capellà deixa anar el seu discurs a missa.

"Sou una persona que viviu de nit. Per què? 
"Som incapaç de fer feina durant el dia, els renous no m'ho permeten. M'agrada estar al meu pis de Vitòria tranquil·lament. M'aixec a les quatre de l'horabaixa i escric fins a les quatre o les cinc de la matinada, si és que no treball en res especial. Si estic engrescat en un projecte me'n puc anar a dormir a les sis o set del matí. M'agraden les coses gòtiques i que no són infantils, i supòs que aquest és un aire que es respira a les meves pel·lícules.

"Teniu el costum d'anar al cinema? 
"Gairebé mai veig pel·lícules al cine, me les han de recomanar molt els amics. Visc aïllat d'aquest món i ho redescobresc cada cop que vaig a una sala. Ara tot el cine es fa a Madrid i jo no tenc ganes d'anar-hi.

"Quins projectes teniu? 
"Fa un any que treball en un guió, però no sé quan l'acabaré. Pot ser que d'aquí a deu anys estigui cuidant vaques pel País Basc. No tenc una feina feta, no sé que som ni a què em dedic, però si em fan una bona proposta, l'acceptaré. I això és el que va passar amb Airbag, que al final vaig acabar fent molt meva. L'únic que tenc clar és que explic històries.

"Quin és el futur del cinema espanyol? 
"No ho sé, però estic convençut que a Espanya es fan moltíssimes pel·lícules dolentes i poques de bones, i per això està en crisi.

Crítica a la indústria  
El llargmetratge Airbag serví a Bajo Ulloa per conèixer de molt a prop el funcionament de la indústria cinematogràfica espanyola, i la conclusió que en treu és que «és un sector molt brut que mouen uns quants grups molt poderosos dels quals mai no he pres part». A més, el film li ensenyà que «la gent que està treballant de cara al públic en el cinema només ho fa perquè necessita que l'admirin. Trist».