«Vostès, a Mallorca, són molt afortunats. Tingueren Miró, a qui
jo vaig conèixer perquè treballava les ceràmiques amb Artigas aquí
devora, al costat de ca meva. Miró era una persona encantadora. I
ara vostès tenen Miquel Barceló. He vist passar les peces per aquí
davant, mentre muntaven l'exposició. Són molt bones, i l'escultura
que està al jardí, aquest cotxe amb forma de crani, és genial».
Kiki Giuliana, la senyora que s'encarrega del bar de la Fundació
Maeght, de Saint Paul de Vences, semblava encantada de poder
conversar amb uns mallorquins mentre preparava el vernissage que se
serviria en el decurs de la inauguració de Mapamundi, una gran
exposició sobre els darrers dotze anys de feina de Miquel
Barceló.
El mateix Barceló també quedà encisat per aquest Mapamundi de
130 peces recollides bàsicament de col·leccions privades pel
director de la Fundació Maeght, Jean-Louis Prat. L'artista de
Felanitx es presentà poc després de les dotze del migdia a
l'edifici que dissenyà Josep Lluís Sert acompanyat de la seva mare.
Allà l'esperava el seu marxant, Bruno Bischofberger, la imatge del
qual apareix, inevitablement, penjada en una de les parets de la
Fundació. El Mapamundi que ha ordenat Jean-Louis Prat inclou totes
les evolucions de l'artista de Felanitx: olis, ceràmiques,
escultures, la visió d'Àfrica, les tauromàquies, els bodegons, les
natures mortes... i els fons marins, on ara ha recalat Barceló.
Acompanyat de la seva mare, de Celestí Alomar i de Guillem
Frontera, Barceló va fer un recorregut per les sales de la
Fundació. Alomar i Frontera es traslladaren a Saint Paul en
qualitat de president i director, respectivament, de la Fundació
Balears 21, que promou la intervenció de Barceló a la capella de
sant Pere, de la Seu de Palma. «Il·lusionat per poder veure per
primer pic tota aquesta obra plegada», l'artista recorregué
l'exposició returant-se per explicar als seus acompanyants les
representacions i les tècniques. Mentre feien comentaris sobre les
natures mortes que podrien servir de model per a les figures per a
la Seu, la mare de l'artista contemplà algunes places de toros i
comentà: «Li demanaren a Miquel que agradaven molt i que en fes més
com aquestes. Però ell s'hi negà en rodó perquè, digué, ja n'havia
fet a bastament».
Cada obra té la seva petita història, que Barceló explicà. Crida
l'atenció un ós blanc sagnant amb una daga al cor. Barceló pintà
l'animal a partir d'un model potser de jugueta i hi inserí l'arma
per compensar un coll massa llarg. En Floquet de Neu, el goril·la
albí de Barcelona, té també la seva imatge a Mapamundi. Barceló li
ret homenatge perquè «és un personatge entranyable, té quaranta
anys i es pot dir que és de la nostra generació». Barceló també
s'emocionà quan parlà de les algues marines, el tema sobre el qual
treballa ara. «Això ho pinta a l'inrevés, de baix a dalt, cap per
amunt», explicà la mare de l'artista, fent bones les imatges del
vídeo que es pot veure allà mateix, Miquel Barceló, des trous et
des bosses, en què se'l veu fer feina amb un llenç penjat a l'aire
perquè les matèries incorporades i els degotissos de la pintura
causin un efecte semblant a un fons marí.
"En dues paraules i per publicar als diaris, què diríeu
després d'haver vist la vostra exposició?
"Jo res "contesta immediatament Barceló" ets tu que ho has de
dir.
"Diu Jean-Louis Prat que potser sigui aquesta la millor
mostra que s'ha fet d'obra vostra.
"Qui t'ho ha dit, això?
"El comissari, el senyor Prat.
"Meva? Bé, és possible, però és mal de dir. La de Barcelona va
estar molt bé, però sempre s'espera que la darrera sigui la millor.
És possible, el lloc és increïble, és on els meus artistes
preferits han fet grans exposicions.
"La senyora del bar ha quedat entusiasmada amb la vostra
obra, que li recorda la d'un altre mallorquí, Joan Miró.
"Sí, sí, i tant, Miró venia molt aquí; aquí està ple de mirós. Els
has vist? Venia amb Artigas i feien ceràmiques a prop d'aquí.
La paraula ceràmica encén de sobte la imaginació de Barceló:
«L'argila és un material un poc abandonat. Et fa la sensació que
treballes amb el material més antic que hi ha. Pensa que la tècnica
per manipular-la no ha canviat per res, amb el foc i la llenya. I
està bé, aquesta persistència. M'agrada molt».
"Com va sorgir la idea de fer aquesta exposició a la Fundació
Maeght?
"Jo ja n'havia fet una aquí, ara fa uns anys, que es deia
Escultures de pintor. Jean-Louis Prat em va proposar fe-ne una però
amb obra recent, i aquí som.
Centenars de persones s'acostaren a la Fundació per veure
l'artista i l'obra. Un Barceló entusiasta els saludà un per un i
firmà centenars de catàlegs de Mapamundi, una mostra que val la
pena veure.
Mallorquins a Saint Paul
A més de Celestí Alomar i Guillem Frontera, assistiren a la
inauguració de Mapamundi com a membres del patronat de la Fundació
Balears 21 la vicerectora de la UIB, Mercè Gambús; la
catedràtica Catalina Cantarellas, l'esciptor Gabriel Mesquida i el
pintor José Manuel Broto. També hi assistiren els galeristes Pep i
Federic Pinya, de Pelaires. A part de molts veïns de Saint Paul, hi
havia 700 persones, entre les quals es reconeixien personalitats
del món artístic de tot arreu.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.