Miquel Barceló mostra a Guillem Frontera una de les seves obres. Fotos: J.T.

TW
0

«Vostès, a Mallorca, són molt afortunats. Tingueren Miró, a qui jo vaig conèixer perquè treballava les ceràmiques amb Artigas aquí devora, al costat de ca meva. Miró era una persona encantadora. I ara vostès tenen Miquel Barceló. He vist passar les peces per aquí davant, mentre muntaven l'exposició. Són molt bones, i l'escultura que està al jardí, aquest cotxe amb forma de crani, és genial». Kiki Giuliana, la senyora que s'encarrega del bar de la Fundació Maeght, de Saint Paul de Vences, semblava encantada de poder conversar amb uns mallorquins mentre preparava el vernissage que se serviria en el decurs de la inauguració de Mapamundi, una gran exposició sobre els darrers dotze anys de feina de Miquel Barceló.

El mateix Barceló també quedà encisat per aquest Mapamundi de 130 peces recollides bàsicament de col·leccions privades pel director de la Fundació Maeght, Jean-Louis Prat. L'artista de Felanitx es presentà poc després de les dotze del migdia a l'edifici que dissenyà Josep Lluís Sert acompanyat de la seva mare. Allà l'esperava el seu marxant, Bruno Bischofberger, la imatge del qual apareix, inevitablement, penjada en una de les parets de la Fundació. El Mapamundi que ha ordenat Jean-Louis Prat inclou totes les evolucions de l'artista de Felanitx: olis, ceràmiques, escultures, la visió d'Àfrica, les tauromàquies, els bodegons, les natures mortes... i els fons marins, on ara ha recalat Barceló.

Acompanyat de la seva mare, de Celestí Alomar i de Guillem Frontera, Barceló va fer un recorregut per les sales de la Fundació. Alomar i Frontera es traslladaren a Saint Paul en qualitat de president i director, respectivament, de la Fundació Balears 21, que promou la intervenció de Barceló a la capella de sant Pere, de la Seu de Palma. «Il·lusionat per poder veure per primer pic tota aquesta obra plegada», l'artista recorregué l'exposició returant-se per explicar als seus acompanyants les representacions i les tècniques. Mentre feien comentaris sobre les natures mortes que podrien servir de model per a les figures per a la Seu, la mare de l'artista contemplà algunes places de toros i comentà: «Li demanaren a Miquel que agradaven molt i que en fes més com aquestes. Però ell s'hi negà en rodó perquè, digué, ja n'havia fet a bastament».

Cada obra té la seva petita història, que Barceló explicà. Crida l'atenció un ós blanc sagnant amb una daga al cor. Barceló pintà l'animal a partir d'un model potser de jugueta i hi inserí l'arma per compensar un coll massa llarg. En Floquet de Neu, el goril·la albí de Barcelona, té també la seva imatge a Mapamundi. Barceló li ret homenatge perquè «és un personatge entranyable, té quaranta anys i es pot dir que és de la nostra generació». Barceló també s'emocionà quan parlà de les algues marines, el tema sobre el qual treballa ara. «Això ho pinta a l'inrevés, de baix a dalt, cap per amunt», explicà la mare de l'artista, fent bones les imatges del vídeo que es pot veure allà mateix, Miquel Barceló, des trous et des bosses, en què se'l veu fer feina amb un llenç penjat a l'aire perquè les matèries incorporades i els degotissos de la pintura causin un efecte semblant a un fons marí.

"En dues paraules i per publicar als diaris, què diríeu després d'haver vist la vostra exposició?
"Jo res "contesta immediatament Barceló" ets tu que ho has de dir.

"Diu Jean-Louis Prat que potser sigui aquesta la millor mostra que s'ha fet d'obra vostra.
"Qui t'ho ha dit, això?

"El comissari, el senyor Prat.
"Meva? Bé, és possible, però és mal de dir. La de Barcelona va estar molt bé, però sempre s'espera que la darrera sigui la millor. És possible, el lloc és increïble, és on els meus artistes preferits han fet grans exposicions.

"La senyora del bar ha quedat entusiasmada amb la vostra obra, que li recorda la d'un altre mallorquí, Joan Miró.
"Sí, sí, i tant, Miró venia molt aquí; aquí està ple de mirós. Els has vist? Venia amb Artigas i feien ceràmiques a prop d'aquí.

La paraula ceràmica encén de sobte la imaginació de Barceló: «L'argila és un material un poc abandonat. Et fa la sensació que treballes amb el material més antic que hi ha. Pensa que la tècnica per manipular-la no ha canviat per res, amb el foc i la llenya. I està bé, aquesta persistència. M'agrada molt».

"Com va sorgir la idea de fer aquesta exposició a la Fundació Maeght?
"Jo ja n'havia fet una aquí, ara fa uns anys, que es deia Escultures de pintor. Jean-Louis Prat em va proposar fe-ne una però amb obra recent, i aquí som.

Centenars de persones s'acostaren a la Fundació per veure l'artista i l'obra. Un Barceló entusiasta els saludà un per un i firmà centenars de catàlegs de Mapamundi, una mostra que val la pena veure.

Mallorquins a Saint Paul
A més de Celestí Alomar i Guillem Frontera, assistiren a la inauguració de Mapamundi com a membres del patronat de la Fundació Balears 21 la vicerectora de la UIB, Mercè Gambús; la catedràtica Catalina Cantarellas, l'esciptor Gabriel Mesquida i el pintor José Manuel Broto. També hi assistiren els galeristes Pep i Federic Pinya, de Pelaires. A part de molts veïns de Saint Paul, hi havia 700 persones, entre les quals es reconeixien personalitats del món artístic de tot arreu.