María Félix, diva del cinema mexicà dels anys 40 i 50.

TW
0

La llegendària actriu mexicana, María Félix, coneguda com «La Doña», va morir la matinada de dilluns, el mateix dia en què feia 88 anys d'edat. Félix va morir a casa seva, a Cuernavaca, presumptament d'un atac al cor, encara que residia a París des de feia bastants anys. L'actriu va forjar el seu propi mite amb els mil rostres mestissos que va donar al cinema llatinoamericà, però l'encarnació de la indomable dona llatina en Doña Bárbara, de l'escriptor Rómulo Gallegos, li va donar el seu títol definitiu de diva: «La Doña».

La més enlluernadora bellesa del cinema mexicà es va presentar davant de Gallegos amb motiu d'un viatge de l'escriptor a Mèxic, durant un sopar per celebrar l'inici de la filmació de la seva novel·la, que encarnaria una altra actriu de teatre. Aquesta és la 'Doña' Bárbara que jo vaig escriure!», va exclamar el veneçolà en veure-la. I va començar la llegenda. La mujer sin alma i La devoradora arrodoniren el mite de bella dona calculadora, ambiciosa, freda i tenaç, les línies del personatge que ha interpretat durant tota la seva vida.

La Doña va encarnar tota la iconografia llatinoamericana del segle, des de Maclovia "la indígena de l'ètnia tarasca perseguida per la seva bellesa de bronze i fidelitat a la seva raça" fins a la filla rica d'un terratinent enamorada d'un general de la revolució mexicana de començament de segle, en Enamorada. Reforçaren la llegenda Juana Gallo, La Soldadera i La diosa arrodillada, abatuda per les passions i per la vida pública.

L'any 1950 Maria Félix va venir a passar una temporada a Mallorca i s'allotjava a l'hotel Formentor. El president del Grup Serra, Pere A. Serra li va fer una entrevista que va sortir publicada al Baleares. Així es relata en el llibre Francesc Bujosa en diàleg amb Pere A. Serra: «Mai no havia vist una dona tan guapa com Maria Félix. Vaig anar cap al Formentor amb un ram de flors i vaig dir que era el president de l'Associació de la Premsa. Ella em va veure tan jove i desvalgut que em va convidar a sopar. Per a mi era com un conte de fades. Per correspondre la vaig convidar a les festes de moros i cristians a Sóller. Hi vàrem romandre un parell de dies i es va organitzar un bon rebombori», deia Pere A. Serra.

Félix va filmar 47 pel·lícules, en les quals va lluir les fines línies del seu cos juntament amb artistes de fama mundial com Yves Montand, Rossano Brazzi, George Marshall, Gerard Philippe, Vittorio Gassman, Curt Jurgens, Fernando Rey i Jack Palance. El seu rostre altiu, les seves celles arquejades sobre enormes ulls, embruixaren els espectadors que la veieren besar amb passió Pedro Infante, Pedro Armendáriz, Jorge Mistral, Arturo de Córdoba, Jorge Negrete o Carlos Thompson, entre altres. En la cançó llatina, Félix ja va ser immortalitzada per un dels seus quatre marits, el més gran trobador mexicà del segle, Agustín Lara, que va escriure un himne de la seva bellesa: «María Bonita».

María va guanyar nombrosos premis del cinema nacional i va ser homenatjada en el Festival Internacional de Films Dirigits per Dones a Créteil, França, i convidada d'honor del Primer Festival de Cinema de Madrid. El Govern de França "vivia sis mesos a París i sis més a Mèxic" la va distingir amb l'Ordes de «Chevalier» i la va ascendir a la de «Commandeur» en l'Orde de les Arts i les Lletres, per col·locar-la al mateix nivell que el seu compatriota i escriptor, també mort, Octavio Paz, premi Nobel. Aquest i altres escriptors mexicans com Carlos Fuentes, Luis Spota, Carlos Monsivais, Salvador Novo, Elena Poniatowska i Sealtiel Alatriste feren de la vida de María Félix un personatge de les seves obres, i n'augmentaren el mite.

A França, Henry Burdin va escriure el 1982 un llibre titulat La Mexicaine, inspirat en la vida de la Doña. A Espanya Luis Gasca (1994) la va retratar en el seu Chicas malas, mujeres perversas. Félix no es va resistir a la mel del poder. Va acceptar l'amistat dels mandataris mexicans, des de Miguel Alemán i Adolfo López Mateos en els 50, dels argentins Eva i Juan Domingo Perón, fins al dictador cubà Fulgencio Batista, enderrocat per la revolució cubana.

També tractà de tu a tu intel·lectuals i artistes europeus com Jean Paul Sartre, Jean Genet, Salvador Dalí, Leonor Fini, Plácido Domingo, Jean Paul Belmondo, Jean Renoir, Ives Montand, Alain Delon i fins i tot els toreros Luis Miguel Dominguín i el desaprofitat Manolete. L'escàndol la va envoltar per la seva amistat amb els pintors Diego Rivera, Frida Khalo i José Clemente Orozco, els primers que en feren retrats, encara que no els darrers, ja que els seguiren molts més.