Després de visitar Menorca i Eivissa, arriba finalment a Palma,
amb motiu de les Setmanes del Còmic Còmic Nostrum, la mostra Marino
Benejam. La mirada del ninotaire, que romandrà a la Sala de Paper
del Centre de Cultura de Sa Nostra des d'avui i fins al proper 4 de
maig. L'exposició recull una sèrie de dibuixos originals recopilats
pels col·leccionistes Francesc Regàs i Lluís Giralt, amb la
col·laboració del també col·leccionista Marcel·lí Mora i del
dibuixant de còmics, contemporani a Marí Benejam, Joan
Porredon.
Marí Benejam (Ciutadella 1890-Barcelona 1975), té la seva
trajectòria molt lligada a la de la revista de còmic TBO, ja que,
com afirma Francesc Giralt, «si no fos per Benejam, el TBO
probablement no hauria existit». En aquest sentit, el
col·leccionista posa de manifest que Benejam «signava amb el nom de
Rino (abreviatura del seu nom) i Ferrer (el seu segon llinatge),
perquè si no tota la revista duria la firma de Benejam».
El dibuixant menorquí és el creador de personatges emblemàtics
del TBO de la postguerra, com són La familia Ulises, Melitón Pérez
o Morcillón y Babalí, a més de la secció Los inventos del TBO i de
les pàgines centrals de la publicació. Pels dos estudiosos de la
figura del dibuixant, aquest «tenia un estil propi, com cadascú té
la seva lletra», i els seus personatges caracteritzaren durant molt
temps la revista.
Per Regàs, la figura de Benejam «representa un compendi del que
era el dibuixant de l'època». El menorquí treballava 14 hores
diàries i «la seva enorme producció i tot el ressò que tingué a la
seva època fa que ara sigui una figura molt interessant». El
dibuixant, que només feia els guions de Melitón Pérez, treballà en
més d'un miler de números de la revista TBO, dels quals, durant la
posteguerra i fins a finals de la dècada dels cinquanta, es venien
més de 350.000 exemplars setmanals. En aquest sentit, Benejam era
«un dels dibuixants més prolífics de la seva època».
La mostra, situada a la Sala de Paper del Centre de Cultura de
Sa Nostra, mostra diferents exemplars de l'àmplia producció de
Benejam, tots dibuixos originals de l'artista. En diferents
panells, quadres i vitrines es posa de manifest la seva
trajectòria, des dels primers dibuixos de Benejam, quan començà a
publicar amb el TBO el 1934, les primeres historietes de La familia
Ulises (de 1944), fins a les seves darreres aportacions a la
revista, quan l'il·lustrador ja tenia 80 anys i patia de la
vista.
Aquesta exposició pretén ser una mena de reconeixement a la
trajectòria del dibuixant menorquí, i per aquest motiu la seva
inauguració tingué lloc a Menorca. Després, la mostra es traslladà
a Eivissa i ara s'instal·la a Palma, «perquè tots els aficionats al
còmic de les Balears puguin gaudir dels seus dibuixos», explica
Regàs. Pel que fa al títol, La mirada del ninotaire, aquest respon
al fet que «Benejam creava ninots», afegeix Giralt.
Originals
Pels dos col·leccionistes responsables de la recopilació de
material, Regàs i Giralt, l'element més destacable de l'exposició
és el fet que tots els dibuixos que es mostren aquí són «originals
de Benejam, peces úniques fetes per l'artista, que a hores d'ara
són quasi arqueologia», explica Regàs, que afegeix que «amb els
dibuixants d'ara és més difícil perquè usen mètodes diferents i no
tan artesanals». A través d'aquests dibuixos, començant per un de
quan el dibuixant tenia 13 anys, es pot veure el procés de creació
del seu característic estil, així com l'evolució dels diferents
personatges que caracteritzen la seva producció.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.