Els clàssics de la dramatúrgia europea, els espectacles croats i
les produccions amb participació balear seran els protagonistes de
la segona edició de Teatres del Món. El festival, que comença
dissabte a l'Auditòrium de Palma amb el muntatge Mesías, d'Steven
Berkoff, ofereix onze espectacles que es representaran als
diferents espais escènics de les Balears, en un intent per
descentralitzar l'oferta cultural i potenciar aquestes sales.
La iniciativa, la primera que envesteix la Fundació Balears 21,
inclou entre la seva oferta quatre representacions del teatre
croat. Aquestes formen part d'un cicle més ampli, la Primavera
Croata, en què també tendran cabuda altres manifestacions
artístiques. L'oferta teatral de Croàcia arriba amb la companyia
ZKM Teatre, que oferirà Maiden's Leap, Calis Obscur i Brat Magarac,
i amb Teatre Nacional de Zagreb, que durà La passió de Faust. Totes
aquestes obres es representaran el mes de maig a espais escènics de
la part forana de Mallorca i a Can Ventosa d'Eivissa.
El director de Fundació Balears 21, Guillem Frontera, destacà
l'esforç fet enguany per «no centralitzar l'oferta cultural i
utilitzar la xarxa d'espais escènics creixents». Pel que fa a la
Primavera Croata, Frontera manifestà que «és bo que els balears ens
obrim a d'altres cultures que ens han estat sempre llunyanes». I
demanà que es faci ja, perquè «som els darrers europeus que ens
estam interessant per l'Europa de l'Est». Primavera Croata és, pel
director de Fundació Balear 21, «la primera passa que fem des de
les Illes per acostar-nos a aquestes cultures».
Una altra de les característiques de la present edició de
Teatres del Món és la presència dels autors clàssics: La Caiguda,
d'Albert Camus, i Macbeth, de Shakespeare. El Teatre Nacional de
Catalunya (TNC) i Moma Teatre s'han unit per dur a l'escena un dels
escrits més dramàtics de Camus. Gràcies a Carlos Alfaro, l'actor
català Francesc Orella es posa a la pell de l'únic protagonista de
La Caiguda, un prestigiós advocat a qui la vida li ha jugat una
mala passada, ja que des que fou testimoni d'un assassinat vora el
riu Sena de París no ha pogut tornar a ser el mateix. L'autor de La
Pesta i Calígula reflexiona en aquesta obra sobre l'error de
condemnar els altres sense jutjar-nos abans nosaltres mateixos.
Aquest espectacle és l'únic que es podrà veure a les tres illes,
Mallorca, Menorca i Eivissa.
Una de les curiositats del festival de teatre és la coincidència
de dos muntatges molt diferents d'una de les obres més conegudes
del dramaturg anglès William Shakespeare: Macbeth. El primer a dur
als escenaris mallorquins aquest drama serà el polèmic director
Calixto Bieito i ho farà a l'Auditori d'Alcúdia, els propers 25 i
26 de maig. Tres mesos després, Iguana Teatre, sota la direcció de
Pere Fullana, la representarà al Cafè Teatre Sans, coincidint amb
l'obertura al públic de la sala.
«Es tracta de dues obres basades en un mateix text que conformen
propostes molt diferents», destacà el delegat de teatre de la
Conselleria de Cultura del Govern, Joan Arrom. «L'obra de Calixto
Bieito és molt escandalosa, no deixa ningú indiferent. A més, és
una versió molt personal del text de Shakespeare», afegí Arrom. En
la versió de Bieito, Macbeth i lady Macbeth no són sinó dos membres
d'una família mafiosa disposats a tot per arribar a ser-ne els
màxims responsables: robar, trair i matar si fa falta. Perquè, per
Bieito, Macbeth és més que una guerra d'espases, és «la història
del viatge als inferns de la maldat d'un matrimoni, un espectacle
on la comunitat familiar es veu abocada a l'absoluta destrucció».
El pressupost del cicle és de 73 milions, com recalcà el conseller
de turisme, Celestí Alomar, que també manifestà el seu desig per
superar els 20.000 espectadors de l'edició 2001.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.