Mathias Abdul Klarwein, conegut artísticament com Mati Klarwein,
morí despús ahir vespre a casa seva als setanta anys víctima d'una
llarga malaltia. L'artista, nascut a Hamburg el 1932, residia des
de principis de la dècada dels seixanta a la localitat mallorquina
de Deià. Klarwein, que emigrà amb la seva família a Israel el 1934,
estudià a l'escola de Belles Arts de París i fou alumne de Fernand
Léger i Ernst Fuchs, de qui rebé influències que posteriorment es
posarien de manifest a la seva obra, que es caracteritza per ser
una pintura d'aparença realista que tracta un món imaginari que va
més enllà de la realitat.
Una de les seves obres més emblemàtiques és l'Aleph Sanctuary,
en la qual hi invertí prop de vuit anys de feina. La peça, un
temple cúbic portàtil fet en fusta i metall, consta de 68 pintures
de diferents grandàries, entre les que destaquen les tres centrals,
Anunciació, Naixement i Crucifixió on queden plasmats un bon nombre
de temes reiterats després a moltes altres de les seves obres.
Malgrat els títols religiosos de les tres obres, aquestes donen una
visió calidoscòpica de la realitat, relacionada amb la mitologia
hippy, moviment contracultural sorgit als Estats Units durant la
meitat de la dècada dels seixanta. Una de les presències constants
a l'obra de Klarwein és la natura, fruit de la seva passió pels
viatges. Un altre tema també recurrent en la producció de l'artista
és una constant al·lusió a l'erotisme. Aquest és representat a
través de nuus femenins voluptuosos i elements sexuals.
Resultat també dels seus viatges és la seva atracció cap a les
cultures exòtiques, que també es posa de manifest a la seva obra,
així com la màgia, la mitologia i les llegendes ancestrals o
l'exaltació dels sentits i la passió per la vida. Tots aquests
elements que serveixen com a font d'inspiració de Klarwein es
mesclen a les seves obres amb d'altres que enllacen amb la tradició
surrealista, a la qual l'artista afegeix connotacions
psicodèliques. Durant la dècada dels noranta l'artista enceta una
sèrie anomenada «quadres reciclats», de la qual en féu una
exposició a Palma el 1998 amb motiu de la presentació del llibre de
Felipe Hernández Edén, l'octubre de 2000. Klarwein fou objecte, dos
anys abans, d'una important retrospectiva de la seva obra,
comissariada per Maria Lluïsa Borrás, que es mostrà a la Planta
Noble del Casal Solleric.
Els «quadres reciclats» de Klarwein consistien en repintar
llenços que havia anant adquirint a mercadets de diferents indrets.
En aquest procés l'artista introduïa elements lúdics i humorístics
a les obres, donant-los així la categoria d'obra d'art. L'artista,
que ha exposat en els museus i les sales més prestigioses del món,
es donà a conèixer a nivell internacional a causa que molts dels
seus quadres esdevingueren portades de discs de músics com Carlos
Santana, Miles Davis, Leonard Berstein o Jimi Hendrix entre
d'altres. Klarwein també destacà com a retratista d'una llarga
llista de personalitats de diferents àmbits com John F. Kennedy,
Robert Graves o Brigitte Bardot.
Darrera exposició
La darrera exposició en la qual ha participat l'artista en vida és
la que s'inaugurà ahir a Alaró Llum + llum, comissariada per Gudi
Moragues. A aquesta mostra sobre la llum en el món de l'art
Klarwein aportà la peça Escalera hacia... abril de 1980, una obra
de la seva etapa novaiorquesa, «molt significativa per a
l'artista», tal i com s'explica al catàleg de la mostra. Com en
moltes d'altres la peça recull els «espais oberts a la simbologia,
la innovació i la psicodèlia, però per damunt de tot la
sensibilitat».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.