TW
0

És enllestit el pavelló espanyol per a l'Exposició Universal de París. El duc de Sesto, delegat d'Espanya per a aquell esdeveniment, explica que es troba en el Quai d'Orsay i és de pur estil renaixentista, amb detalls de la façana de la Universitat d'Alcalà. Un dels visitants que més sovintegen per aquella magna exposició és Juli Verne (1828-1905), el gran novel·lista científic francès, autor universalment celebrat amb les seves d'obres d'invenció dramàtica i instructiva (La Volta al Món en 80 dies, Miquel Ostrogoff, Vint mil llegües de viatge submarí, De la Terra a la Lluna) i allà estant, l'il·lustre personatge, entre conversa i conversa, coneix uns empresaris catalans, els quals, amb tota mena d'esforços persuasius, el conviden a anar a Barcelona. Juli Verne, que ja és vell, mig malalt, però amb l'esperit molt despert, mostra de seguida la seva curiositat per conèixer algunes de les modernes realitzacions de Puig i Cadafal, Antoni Gaudí i altres mestres de l'Art Nouveau català. També s'interessa per Montserrat, l'embassament hidràulic de Vallvidrera, l'observatori Fabra...

La qüestió és que ben convençut, realitza el viatge a la capital del Principat i allà és molt ben rebut per la corporació municipal, que li programa tota mena d'homenatges i visites. Però en visitar Montserrat i observar amb una trompa de mirar lluny tots els detalls del meravellós i original paisatge, el prior del monestir li mostra la immensitat de la mar i el punt on es troba Mallorca. Això fa néixer dins el literat un gran desig de conèixer l'illa balear, puix que no oblida que en el seu llibre Els viatges de Clovis Dardentor feia de Mallorca un dels escenaris de la narració i no hi havia estat mai. Per tal de matar aquest cuquet de curiositat, tot d'una que es pot desfer dels seus amfitrions una estoneta, baixà al port i contracta un passatge amb destí a Mallorca amb un navilier conegut. Però els catalans li havien programat una sarsuela humorística, De la terra al sol i no el pregaven de no marxar.

Tanmateix Verne n'estava decidit. Així doncs, per tal d'estar tothom content i com conta Lluís Fabregas i Cuixart, «fou noliejat un vaixell per tal que la intel·lectualitat catalana hi fos present».

La representació de la sarsuela arrevistada va tenir lloc en el teatret de Mar i Terra, del rafal de Santa Catalina, edifici que encara existeix, situat al davant de l'església de Sant Magí. Les principals parts de l'acte vingueren de Barcelona. Els músics foren mallorquins i, malgrat els pocs assajos, l'obra resultà un èxit. La sèrie de quadros escènics fou tot fantasia. Un d'ells representava el firmament quallat d'estels, i donava voltes entorn un astronauta amb barretina, eixancat sobre una granada de canó... Es va representar l'obra tres dies seguits en sessió vermut i nit.

Els barcelonins pagaren totes les despeses que ocasionà el muntatge de l'obra i els beneficis foren destinats a l'asil de Ses Vermelletes (El Temple). Juli Verne visità els establiments de llibreria de Palma i envià, per compte seu, un muntet de les seves obres a les escoles públiques com a regal de la seva visita a Mallorca.

És probable que visitàs les coves del Drach, puix sembla que en un llibre de visites hi figura la seva signatura.
El més curiós és que els diaris mallorquins callaren la visita de l'escriptor. Pel que sembla, els catalans volgueren ser els protagonistes de totes aquelles activitats i l'Ajuntament de Barcelona traslladat a Mallorca va eclipsar, d'alguna manera, el Consistori de Palma. L'edifici del Mar i terra fou obra de l'arquitecte Josep Segura i data del 1898; és una mescla d'eclecticisme exterior i neoàrab, a l'interior.

Abans d'això i d'acord amb els mapes existents (eixample de Santa Catalina, 1860), en aquells solars no hi havien fet encara habitatges.