El recinte firal de Madrid acollí ahir horabaixa la inauguració
de la XXI edició de la Fira Internacional d'Art Contemporani, ARCO,
en un acte que comptà amb l'assistència de Joan Carles I, fet que
provocà que s'extremassin les mesures de seguretat de l'espai que
l'acull, i on també assistí el duc de Lugo, en una de les seves
primeres sortides després de patir l'infart cerebral.
Aquesta nova edició de la fira, en la qual participen set
galeries procedents de les Balears "Altair, Ferran Cano, Joan
Guaita Art, Pelaires, Maior, Van der Voort i Xavier Fiol", s'inicia
«amb bones expectactives pel que fa al mercat de l'art, però també
amb molta serenitat», segons la directora d'ARCO, Rosina Gómez
Baeza. «Actualment el món del col·leccionisme és un món en alça,
sobretot a l'Estat espanyol, ja que la nostra economia és una de
les que ha experimentat un dels creixements més positius de totes
les economies europees», explicà Baeza, que afegí que l'optimisme
«s'ha de prendre amb calma».
Un dels principals objectius d'aquesta trobada és, segons
manifestà la seva directora, «establir una relació entre els
diferents estaments que participen a la fira: galeristes, artistes
i col·leccionistes, principalment per tal d'acostar l'art
contemporani al públic en general». ARCO'02 presenta algunes
novetats, com ara el projecte d'Arquitectura Efímera duit a terme
pels arquitectes Vicente Salvador i Chimo Lezama. Els dos han
concebut l'espai firal «com una ciutat, amb les seves àrees
diferenciades i les seves zones de descans», explicà Gómez Baeza.
Amb aquest projecte s'ha volgut potenciar una aproximació a
l'objecte artístic per tal d'apropar el concepte d'espai firal al
d'espai museístic.
Aquesta nova distribució de l'espai no ha estat una novetat
gaire benvinguda pel que fa als galeristes illencs, que
coincideixen a afirmar que «aquesta és una distribució negativa,
que afavoreix alguns i desafavoreix la majoria», segons posà de
manifest Pep Pinya, de la Sala Pelaires de Palma. Seguint el
projecte d'arquitectura efímera, l'espai s'ha dividit en diferents
passadissos que donen lloc a una gran quadrícula. Les separacions
entre aquests corredors no són les mateixes en tots els casos, de
manera que alguns passadissos són extremadament amples, mentre que
en d'altres es confonen les peces de les diferents galeries. En
aquest sentit, el galerista Ferran Cano considera que «aquesta
desproporció dóna lloc a un greuge comparatiu, que, en realitat, no
hauria d'afectar, ja que les obres s'han de defensar per elles
mateixes, independement de l'espai en què es trobin».
Gero Martínez, de la galeria pollencina Maior, afirmà que «en
general no m'agrada la distribució, però en el meu cas, crec que el
meu estand està ben situat i dóna cabuda a obres museístiques». Pel
que fa a les «bones expectatives» amb què s'inicia aquesta fira, la
majoria de galeristes balears prefereixen no pronunciar-se, ja que
«en un esdeveniment com aquest pots esperar qualsevol cosa»,
explica Cano. Mentre que Pep Pinya afirma que «no es pot
generalitzar perquè no hi ha regles fixes per al col·leccionisme».
El col·leccionista català Rafel Tous, que té molta obra d'artistes
mallorquins, va rebre el premi A d'Arco.
Austràlia
A l'edició d'enguany d'ARCO, el país convidat és Austràlia, per tal
de donar a conèixer i acostar al públic la diversitat, la
personalitat i la producció artística d'un país gairebé desconegut
en els circuits artístics europeus. Paul Greenaway, comissari de la
representació australiana, explicà que el que es veurà aquests dies
a Madrid és només «un fragment de la multiplicitat d'estils,
cultures i avantguardes que, sota el nom del Grup Caos, representen
una petita part del panorama artístic australià».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.