El rei, acompanyat per Joan Guaita; Anna Birulés; Rosina Gómez, i José María Àlvarez del Manzano. | J.TORRES.

TW
0

El recinte firal de Madrid acollí ahir horabaixa la inauguració de la XXI edició de la Fira Internacional d'Art Contemporani, ARCO, en un acte que comptà amb l'assistència de Joan Carles I, fet que provocà que s'extremassin les mesures de seguretat de l'espai que l'acull, i on també assistí el duc de Lugo, en una de les seves primeres sortides després de patir l'infart cerebral.

Aquesta nova edició de la fira, en la qual participen set galeries procedents de les Balears "Altair, Ferran Cano, Joan Guaita Art, Pelaires, Maior, Van der Voort i Xavier Fiol", s'inicia «amb bones expectactives pel que fa al mercat de l'art, però també amb molta serenitat», segons la directora d'ARCO, Rosina Gómez Baeza. «Actualment el món del col·leccionisme és un món en alça, sobretot a l'Estat espanyol, ja que la nostra economia és una de les que ha experimentat un dels creixements més positius de totes les economies europees», explicà Baeza, que afegí que l'optimisme «s'ha de prendre amb calma».

Un dels principals objectius d'aquesta trobada és, segons manifestà la seva directora, «establir una relació entre els diferents estaments que participen a la fira: galeristes, artistes i col·leccionistes, principalment per tal d'acostar l'art contemporani al públic en general». ARCO'02 presenta algunes novetats, com ara el projecte d'Arquitectura Efímera duit a terme pels arquitectes Vicente Salvador i Chimo Lezama. Els dos han concebut l'espai firal «com una ciutat, amb les seves àrees diferenciades i les seves zones de descans», explicà Gómez Baeza. Amb aquest projecte s'ha volgut potenciar una aproximació a l'objecte artístic per tal d'apropar el concepte d'espai firal al d'espai museístic.

Aquesta nova distribució de l'espai no ha estat una novetat gaire benvinguda pel que fa als galeristes illencs, que coincideixen a afirmar que «aquesta és una distribució negativa, que afavoreix alguns i desafavoreix la majoria», segons posà de manifest Pep Pinya, de la Sala Pelaires de Palma. Seguint el projecte d'arquitectura efímera, l'espai s'ha dividit en diferents passadissos que donen lloc a una gran quadrícula. Les separacions entre aquests corredors no són les mateixes en tots els casos, de manera que alguns passadissos són extremadament amples, mentre que en d'altres es confonen les peces de les diferents galeries. En aquest sentit, el galerista Ferran Cano considera que «aquesta desproporció dóna lloc a un greuge comparatiu, que, en realitat, no hauria d'afectar, ja que les obres s'han de defensar per elles mateixes, independement de l'espai en què es trobin».

Gero Martínez, de la galeria pollencina Maior, afirmà que «en general no m'agrada la distribució, però en el meu cas, crec que el meu estand està ben situat i dóna cabuda a obres museístiques». Pel que fa a les «bones expectatives» amb què s'inicia aquesta fira, la majoria de galeristes balears prefereixen no pronunciar-se, ja que «en un esdeveniment com aquest pots esperar qualsevol cosa», explica Cano. Mentre que Pep Pinya afirma que «no es pot generalitzar perquè no hi ha regles fixes per al col·leccionisme». El col·leccionista català Rafel Tous, que té molta obra d'artistes mallorquins, va rebre el premi A d'Arco.

Austràlia
A l'edició d'enguany d'ARCO, el país convidat és Austràlia, per tal de donar a conèixer i acostar al públic la diversitat, la personalitat i la producció artística d'un país gairebé desconegut en els circuits artístics europeus. Paul Greenaway, comissari de la representació australiana, explicà que el que es veurà aquests dies a Madrid és només «un fragment de la multiplicitat d'estils, cultures i avantguardes que, sota el nom del Grup Caos, representen una petita part del panorama artístic australià».