A causa d'una gran tempesta en el port de València, el llaüt
viatger San Victoriano, de la matrícula de Sóller, naufraga. Era el
seu patró Sebastià Ferrer i anava carregat amb taronges. Ja estava
a punt de donar la vela, quan el vent i la mar el llançaren contra
la costa, i li feren gran destrossa en el mateix port. Tots els
mariners es pogueren salvar i no hi va haver cap ferit.
El San Victoriano era un llaüt de tonatge mitjà, és a dir, entre
el San Antonio, de més de 60 tones, i el Nuestra Señora del Carmen,
de 39, ambdós construïts per un gran mestre d'aixa o fuster de
ribera, que havia nom Antoni Roca. El cost d'un d'aquells vaixells,
nou de trinca, anava de les mil cinc-centes a les tres mil lliures.
La flota comercial sollerica en aquells dies, això vol dir, entre
1864 i 1870 era certament nombrosa i hi destacaven les polacres
Joven Beatriz, Carmen (a) La Linda, Fransquita, etc... així com els
llaüts Humilde, América, Santa Margarita (a) La Providencia, San
Bartolomé, Esperanza... El pailebot San Juan i moltes més. El llaüt
San Victoriano ja havia hagut de lamentar una altra desgràcia l'any
abans i va ser la mort del seu tripulant Francesc Frontera Bisbal,
a Aigües Mortes, França.
Aquest experimentat mariner havia navegat abans en el pailebot
Concepción, també solleric. Època perillosa, heroica, saga
d'ensinistrats mariners, que no poques vegades ha sabut recollir la
literatura amb tot el dramatisme dels moments difícils, quan les
vides es troben en joc: «La nau es trobà, sobtadament, desemparada
i llançada sobre la costa. Trencat el seu ventre, no trigava a
negar-se. La seva tripulació, agafada al cordam de les veles, havia
pogut escapar per miracle del desastre. Refugiat en dos grupets a
la part més alta del pal, feia senyals cap a terra. Els pescadors
que anaven pel port, donaren l'alarma. La nova s'escampà vivament i
molts homes es precipitaren sobre les barques. Però la mar no
cedeix. Més enllà del lloc on el vaixell es nega, es pot veure
bullent i furiosa.
Per a més dissort, és l'hora de la maror; el corrent és d'una
violència extrema... Mentrestant, E. i J., prevenguts, intentaran
l'impossible. Corren vers la llanxa de salvament i l'afiquen dins
l'aigua i heus aquí els salvadors, disposats a sobremuntar les
ones, ben plens de coratge... La gent, a l'aguait de la feta,
crida. Segueix amb ànsia els més petits detalls del drama que es
desenvolupa al davant dels seus ulls. La llanxa, lentament, es
redreça. I novament sura... A socors dels nàufrags del navili,
refugiats en el pal que la tempesta agita. Podrà arribar la llanxa
per salvar-los allà on la mar gruny i s'ho menja tot? En tenen
poques esperances i ho saben. Cinc homes a bord de la llanxa de
salvament acostumats a sortir-se'n; però la llanxa és joguina de
les ones i formen una barrera mala de passar...».
Fragment d'un relat de Paluel-Marmont, Les sauveteurs de la mer,
Larousse, que potser ens ha vingut com anell al dit. És dada
curiosa que després de les gelades que mataven els tarongers de
Sóller, el comerç no era interromput amb el sud de França i els
tractants sollerics compraven la taronja a València, l'embarcaven i
seguien així amb el comerç i el mercat que tenien obert al migdia
francès i altres regions.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.