Giuseppe Montanari, director musical de l'Scala de Milà. | J.M.

TW
0

Giuseppe Montanari és el director musical de l'Scala de Milà, un dels teatres més prestigiosos del món. Aquests dies es troba a Palma com a president del jurat del II Concurs Internacional de Cant Francisca Cuart, que finalitza dijous a l'Auditòrium de Palma. Montanari ha dirigit nombroses òperes i s'ha convertit, des de la seva entrada a l'Scala el 1993, en un dels fonaments del teatre milanès. Aquesta és la primera vegada que trepitja les illes, «a la recerca de nous talents». El director explicà a Diari de Balears alguns secrets professionals.

"Com sorgí la relació entre l'Scala i el Concurs Francisca Cuart?
"La meva funció dins el teatre milanès és justament la contínua recerca de noves veus per a l'òpera italiana, per això acudeix als festivals de cant. Un cop entren a l'Scala hi estan dos anys, en els quals perfeccionen la veu i participen en les produccions de la sala. A més, Francisca Cuart és un dels millors festivals de cant d'Europa, i tampoc podem oblidar que Itàlia i Espanya sempre hem estat bons amics.

"Coneixeu la cantant mallorquina?
"La veritat és que el meu coneixement de Francisca Cuart és només d'oïda. Molts dels meus companys me n'han parlat i n'han destacat la seva humanitat per damunt de tot. Per sort, aquesta festival m'ha permès conèixer el seu marit, Pere Vidal.

"Quina és la situació de l'òpera a Europa respecte d'altres èpoques?
"L'òpera a Europa i l'òpera a Itàlia són dues coses diferents. A Itàlia mai ha estat en crisi perquè s'estudia molt. A Viena i Madrid, per exemple, es fan bastants espectacles a l'any i a Milà en feim pocs però de més qualitat. Crec que a Itàlia cuidam més aquestes produccions.

"Quina relació teniu amb el baríton menorquí Joan Pons?
"Som molt amic seu. Hem treballat junts diverses vegades en òperes com Madame Butterfly, Tosca i Falstaff i una vegada que coincidírem al Japó vingué al teatre només a saludar-me. Joan Pons sempre serà un hoste molt ben rebut a l'Scala.

"Quins són per vostè els requisits bàsics d'un cantant d'òpera?
"Una bona preparació musical és imprescindible per arribar a ser un bon cantant d'òpera. Després també s'ha de ser tenaç en l'estudi.

"Quin futur preveu als finalistes del II Concurs Internacional Francisca Cuart?
"Crec que en aquest festival hi ha un nivell musical molt alt i que tots ells tenen moltes facilitats per fer carrera a qualsevol dels teatres europeus.