TW
0

El recinte de ses Voltes es convertí, per un dia, en la Jerusalem de l'any u de l'era cristiana. Una Jerusalem que pareixia un regne de taifes governat per un estrany sistema en el qual compartien cadira un poderós rei, Herodes, i un Pacte de Progrés. Engalanats amb vistosos vestits d'època, una vintena d'actors provinents de diferents àmbits de la societat es transformaren en uns personatges de l'Evangeli del tot pintorescs, i que no tendrien dificultats per passar a la història com a glosadors o comediants. El motiu no era un altre que la representació de L'Adoració dels Tres Reis d'Orient, de Llorenç Moyà. La funció d'ahir, una de les més bones dels darrers anys, destacà per les sucoses improvisacions centrades en les trifulques entre el Pacte, Munar i Matas.

La psicòloga Assumpta Mateu, patge de Baltasar, fou la primera que entrà en el joc en referir-se a la Llei d'estrangeria d'Aznar. L'entrada en escena dels Reis d'Orient posava de manifest que la funció prometia. Buils, president d'UM, feia la seva aparició al·ludint entre estrofa i estrofa a aspectes com les múltiples obres de Palma, o les deficients competències arribades de Madrid. Buils al final no trobà explicació al desgavell, hagué d'esperar que entràs el seu homòleg Gaspar, interpretat pel regidor socialista Francesc Mellado per almanco calmar-se. Aquest aconseguí la primera gran riallada: «En aquest món tot s'explica, menys que Matas sigui ministre».

En el paper de Baltasar, la diputada popular Francesca Bennàsar fou, de ses tres majestats, la que més ferma es mantingué en el guió. No obstant això, després de les constants ironies de Buils en lloança de Munar com «l'única salvadora», fou ella qui tingué la darrera paraula. «I no estau cansats d'aquest Pacte que és, més que res, pacte de recés... i d'UM que mai no en té prou i amb tres diputats comanda que és cosa fina». Un magistral Herodes, encarnat en el rapsoda Antonio Bonet Sancler, tampoc no sortí gaire del paper, però a interpel·lació del seu general, Francisco Sánchez, degà del Col·legi d'Enginyers i en responsta a l'anunci de Gaspar que el Pacte tornaria a governar, contestà que ell en persona l'aniria a cercar. «Avisau-me si el trobau».

Al final de la funció a Herodes, després de discutir amb el seu majordom, Benedicto de CCOO, defensor del Pacte encara que «hagem de pactar amb el PSM», i amb el seu secretari, la presidenta dels Veïns, Rosa Bueno, se l'endugué un dimoni encarnat en la nostra companya Mireia Balasch. La sortida d'escena a mans del dimoni fou la segona profecia del matí. La primera arribava de la Sibil·la, una superba Aina Roig, després que els doctors de la llei, la periodista d'Ultima Hora Lola Olmo i Stephane Dournier de l'OCB de Valldemossa, no saberen respondre a Herodes. La segona fou del mestre de cerimònies. L'actor Joan Carles Bestard ajudà a sortir del pas més de dues i tres vegades els actors i no tingué por d'Herodes quan el dimoni se l'endugué. Ell sempre havia sabut que el dimoni se l'enduria pel fet de no confiar en el Pacte.

Finalment, sortiren a escena els pastorets i la sagrada família. El nin Jesús, encarnat en la nina Catalina Salas Cirer, filla de la delegada del Govern, cridà l'atenció dels patges reials Joan Moreno (ONCE), Jaume Giménez (PSM) i Assumpta Mateu perquè anava «tan ben pentinat com Jaume Matas». El colofó de la funció el posà la interpretació d'una nana a càrrec de la soprano Antònia Riutort i d'un discurs de tarannà molt reivindicatiu d'Antònia Vicens. La presidenta de l'AELC féu un repàs de la situació actual comparant-la amb la de fa 2.000 anys, i no hi trobà gaire diferències. Ella fou l'única que pronuncià el nom de Bin Laden o de George Bush, ambdós comparats amb Herodes. La seva intervenció, molt aplaudida, acabà amb la sol·licitud del respecte al dret de l'autodeterminació.