El centenari de Marlene Dietrich convertirà avui el seu Berlín
natal en epicentre d'homenatges al seu «àngel blau», una diva
glacial de sexualitat ambigua que va presumir amb altivesa
prussiana d'odiar els alemanys. La capital germànica tractarà de
cloure la reconciliació pendent amb l'única estrella de dimensió
«hollywoodiana» que ha donat Alemanya, cent anys després d'aquell
27 de desembre en el qual va venir al món Marie Magdalene Dietrich,
al barri de Schoeneberg.
La seva confident Norma Bosquet va declarar ahir que «és
possible que morís d'una sobredosi de somnífers». Segons Bosquet,
Marlene Dietrich va sofrir una hemorràgia cerebral dos dies abans
de morir, el 6 de maig de 1992. «Arran d'això, ja no podia
continuar vivint al seu apartament, se n'hauria d'haver anat a una
residència d'ancians, una cosa que no volia en absolut», va
declarar. Dietrich va ser enterrada a Berlín sense que el seu
cadàver fos sotmès a una autòpsia. La tomba de Marlene al cementiri
de Friedenau serà avui l'escenari d'un homenatge, la part més
institucional del còmput d'exposicions i retrospectives sorgides en
el centenari, de vegades a la recerca de l'ésser humà i altres per
perpetuar el culte al mite.
Així, una mostra titulada Marlene i el tercer sexe s'endinsa en
la bisexualitat de l'estrella i els seus amors lèsbics, mentre que
al Museu del Cinema, dipositari del seu llegat d'objectes
personals, vestits i cartes, s'exhibeix la denominada Forever
Young. La Filmoteca dedica a l'actriu una retrospectiva,que inclou
material privat, i el teatre de varietats Friedrichstadpalast "a
l'antic sector est" li retrà culte amb una gala, demà, encapçalada
per l'«hereva sentimental» de la Dietrich, Ute Lemper.
Després del capítol de les evocacions més o menys rituals, està
la pregunta de si Berlín ha passat pàgina a la seva relació
d'amor-odi amb Marlene, que el mateix dia que s'estrenava l'Àngel
blau, l'1 d'abril de 1930, va abandonar la ciutat en direcció a
Hollywood. Feia un any i mig que Josef von Sternberg l'havia
descoberta i enaltit amb el paper de Lola, per sobre dels
imperatius de Heinrich Mann, en la novel·la del qual El professor
escombraries es basa el film, que preferia la seva amiga Trude
Hesterberg.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.