Matatias Macabeu fou la soca dels asmodeus i cap de la
resistència contra Antioc Epifanes. Altres familiars famosos foren
Judes Macabeu, fill de l'anterior, vencedor a Emaús i Hebron, que
morí el 160 a.C. combatent contra Demetri Soter. Jonatàs Macabeu,
el seu germà, summe sacerdot dels jueus, fou assassinat el 144 a.C.
i Simó Macabeu, germà dels anteriors, fou mort pel seu gendre el
135 a.C. És, per tant, una família en la qual incidí en tots temps
la tragèdia. No és menys coneguda la història dels germans
Macabeus, que eren set, i sofriren el martiri de mans del ja
esmentat Antioc Epifanes, juntament amb la mare d'aquells, la qual
cosa fa en total vuit màrtirs, els mateixos que els llums d'oli que
són encesos per la festa de la Hannukà, un precedent, com veurem
després, del nostre Nadal.
Antioc IV, «Epifanes», que significa en grec «il·lustre», era
rei de Síria, del 174 a 164 aC ha passat, doncs, a la història, com
a perseguidor dels jueus, als quals volia imposar el politeisme
hel·lènic. Aquests es rebel·laren contra tals decrets i això fou
causa d'una llarga guerra. Diu la tradició que aquell hivern,
trobant-se en els dies del solstici, després d'una victòria
descansaren els hebreus i, volent celebrar aquella gesta, es
trobaren amb jornades de cel obscur que convida a encendre llums.
Tenien una làmpada però els mancava oli per encendre-la i després
de molt cercar, n'aconseguiren una ampolleta petita, que només
bastaria per a una nit. Miraculosament va servir per a vuit dies.
Recordem. Vuit els màrtirs macabeus. I vuit els dies que se
celebraren aquells esdeveniments. I des de llavors, entre els
jueus, cada any, en el solstici d'hivern, això és, del 21 al 22 de
desembre. Es va dir aquesta festa «hannukà», i fou la festa de la
llum, per la qual cosa eren enceses a casa de cada família un
conjunt de vuit llumets d'oli, i també la festa dels infants, que
tradicionalment són obsequiats i juguen amb una baldufa, i la festa
més domèstica o casolana de l'any. Hem de pensar que els primitius
cristians, que els jueus anomenaven «natzarens», seguien celebrant
les festes d'Israel i entre aquestes, la del solstici d'hivern. Com
que Jesucrist és la llum que neix (ell mateix va dir que era la
llum del món), situaren en aquella data el primer Nadal i així, la
«hannukà» dels primers cristians, que segons tradició no es
tallaven la barba ni el cabell, costum heretada pels monjos
ortodoxos, es convertí en el primer «Nadal», que el fred de
l'època, a Terra Santa estant, obliga al recolliment dins
l'habitatge per compartir alegria amb tots els membres familiars.
El calendari gregorià fixà aquella data cristiana el 25 de desembre
però el «hannukà» d'enguany, regit pel calendari llunar, ha acabat
ara mateix i tingueren ocasió d'assistir-hi en els locals de
l'Associació cultural Arca, «Llegat Jueu», de la mà del senyor
Abraham Barchilón (Llinatge sefardita que procedeix de Barcelona,
equivalent al nostre Barceló) i el professor Beni Klein, un bell
acte que completà un concert de la Lekhaim Klezzinger Band. Es
degustaren bunyols, que és el pastís propi de Hannukà, «fruites de
paella», com es diu a la Península, característics en aquest cas,
puix es fan amb oli d'oliva, com el dels llums litúrgics.
No seria doncs anar contra la història si en el nostre Nadal, a
més de tot el que ja hi posam, hi hagués un llumet de vuit braços
prop de l'arbre o del betlem i una safata de bunyols calents,
ensucrats o en mel, entre els turrons i les altres llepolies.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.