Els responsables d'Edicions 6a amb Verdú i Bird. | S.A.

TW
0

Els obradors d'Edicions 6a Obra Gràfica acolliren ahir dematí la presentació del llibre d'artista Maldat que han realitzat conjuntament el pintor anglès establert a Mallorca Jim Bird i el poeta Francesc Verdú. El volum, del qual se n'han realitzat únicament trenta exemplars numerats, consta de 12 litografies a dos colors "negre i gris" dibuixades directament damunt les pedres per Brid i 12 poemes de Verdú, composats a mà i impresos sobre paper de cotó. El projecte, en el qual els dos creadors treballen des de fa dos anys, gira entorn de «la maldat i les seves ferides», explica el poeta, que afegeix que «també suposa una reflexió sobre els efectes de la maldat i si aquesta surt guanyadora». Per Bird, en canvi, «encara hi ha moltes més coses a dir de les que aquí es diuen sobre aquest tema».

En aquest sentit, Bird explica que a través de les seves obres ha intentat «reflectir l'esperit dels poemes, un ambient depriment i opressor, trist». Per fer-ho s'ha servit de la combinació de dos colors, el negre i el gris, «perquè els dos són els colors del dibuix i jo em consider un dibuixant, a més els dos combinats em donen aquest sentiment de tristesa». Bird, però, no creu que el negre sigui un color trist per se, sinó que «és un dels colors més importants i depèn de amb quins altres es combini pot adquirir diferents caires. Miró combinava el negre amb vermells i blaus i el resultat era sempre molt alegre».

Verdú posa de manifest que el treball d'ambdós ha estat realitzat per separat, «així, Jim després de llegir els poemes ha creat les seves litografies, seguint el seu propi criteri». Per la seva banda, Bird explica que aquest treball de creació ha estat «espontani, he intentat perdre el control intel·lectual i no racionalitzar, he pintat quasi amb els ulls tancats». L'anglès no és la primera vegada que es dedica a l'elaboració de llibres d'artista, però sí que és la primera vegada que ho fa treballant amb litografies i confessa que amb aquesta tècnica s'hi ha sentit «molt còmode». L'artista ha treballat pintant damunt pedra caliça, coneguda també com a pedra litogràfica. En anteriors ocasions, Bird havia il·lustrat a mà els llibres d'artista i ara «l'artesà pròpiament dit és un altre, Pep Sitjar».

D'aquesta manera, Bird considera que «Sitjar no pertany al nostre segle, sinó a un anterior, queden molts pocs artesans que treballin d'aquesta manera a Espanya, sí bé a fora n'hi ha algun més». Pep Sitjar és un dels reponsables del taller de les Edicions 6a Obra Gràfica, en col·laboració amb Maria Carbonero, Ramon Canet i Xisco Campins.