El frare poeta, de l'orde dominicà, era detingut per traïdor.
Partidari d'Enric IV i oposat, per tant, a Joan II, era fet
presoner per les galeres reials i condemnat. En els mesos de
calabós, abans de la seva execució, puix el condemnaren a mort, ja
sabent la trista i horrorosa fi li havien reservat, escriví
emocionants i emocionades poesies religioses, no mancades d'algunes
al·lusions polítiques. També compongué un tractat ascètic que
titulà Mirall dels divinals assots, que en paraules del professor
Martí de Riquer, gran especialista en literatura medieval, foren
redactades «en una prosa molt bella i directa. Obra escrita sense
poder disposar de llibres a fi de documentar-se, aquest tractat,
que es basa en la metàfora dels assots amb què Déu prova el tremp
dels homes, té pàgines d'impressionant emoció en la qual hom
adverteix la lògica temença de l'autor...».
Sembla que tot plegat contrasta amb la dedicatòria a dona Joana
Berenguer, la muller del lloctinent reial que el condemnà. Potser
n'esperava el perdó a través del seu esforç literari, però aquella
darrera esperança de salvament li fallà. Recordem que l'ascètica,
del grec askein, exercitar, vol dir la literatura que desenvolupa
un ideal de vida consagrada als exercicis pietosos. En altres mots,
és la doctrina que tendeix a la perfecció, renunciant a les coses
terrenals, una proposta que multiplicà la vida monàstica i
eremítica. No desmereixeria Fra Pero Martines d'altres famosos
autors del gènere com és el cas de sor Maria d'Agreda (1650), ja
tractada en aquestes pàgines, i que escriví Mística Ciutat de Déu;
beat Joan d'Àvila (1500-1569), també conegut com l'apòstol
d'Andalusia i que deixà el seu Tractat d'Amor de Déu; Tomàs A.
Kempis (1397-1471), escriptor místic alemany i autor suposat del
tractat Imitació de Crist, aquests entre d'altres, puix se'n
compten molts entre les grans literatures.
En general, els místics no consideraren mai les seves doctrines
com una saviesa secreta comunicable només a un nombre limitat
d'iniciats sinó que les volgueren popularitzar en sectors molt
amples moguts per un fort desig d'evangelitzar. Això significa que
no volien crear bellesa. Només adoctrinar els seus lectors. Però
les seves obres havien d'esser mengívoles, literàriament parlant, i
per tant tenir un cert valor estètic. El fet era aconseguir
expressar clarament llurs íntimes experiències espirituals i dins
el llenguatge que els havia de posar en contacte amb Déu, se
sentien obligats a emprar tota mena de símbols, metàfores,
paradoxes i altres moltes figures de la poètica i l'oratòria. Però
tornant a Pero Martines, el professor Martí de Riquer ens conta amb
aquests mots el desenllaç del dram: «El presoner... fou conduït al
moll de la ciutat (Barcelona), li posaren al cap un casc de ferro
ardent al roig viu, el ficaren dins una barca i el llançaren al
fons del mar amb una pedra lligada al coll». Quina mala entranya
havien de tenir aquells jutges i botxins!
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.