TW
0

La pel·lícula Juana la Loca, de Vicente Aranda, va ser elegida ahir per l'Acadèmia de Cine per representar Espanya en la 74a edició dels Oscar de Hollywood a l'apartat de millor film en llengua no anglesa. Juana la Loca s'imposà en la darrera votació dels membres de l'Acadèmia per sobre de les altres dues més votades: Lucía y el sexo, de Julio Medem, i Sin noticias de Dios, d'Agustín Díaz Yanes. La pel·lícula d'Aranda, que recrea els amors entre la reina Joana I de Castella i Felip el Bell, va competir en la passada edició del Festival de cinema de Sant Sebastià, en el qual la seva protagonista, Pilar López de Ayala, aconseguí la Conxa de Plata a la millor interpretació femenina.

«Els premis no s'han de desitjar ni merèixer», asseverà Aranda, que admeté la seva dualitat davant la gran notícia. «Estic dividit: ni em fa ganes ni em deixa de fer ganes», afegí Aranda, que opina que el fet que sigui un film d'època no impedeix no tenir èxit a la meca del cine. Aranda es referí al seu film com una pel·lícula «paradigmàtica per diverses raons. La cinta manté una dialèctica amb l'espectador. No és pur entreteniment i llança per terra la discriminació que hi ha sobre el cinema històric», explicà.

Evitant no semblar «superb» ni massa orgullós, Aranda considerà «lògica» la decisió de l'Acadèmia, ja que a més dels elogis aconseguits per a l'actriu premiada a Sant Sebastià, Juana la Loca ha recaptat a Espanya més de 800 milions de pessetes en set setmanes i mitja d'exhibició.

Segons el director, «la pel·lícula té qualitat i capacitat d'impregnació, i la seva selecció definitiva dependrà de les seves competidores». Quant a la temàtica dels segles XV i XVI que tant ha marcat la seva trajectòria, Aranda esmentà que treballar en aquests temes ha estat «una cosa gratament intoxicadora. Em resulta grat aquest terreny, és molt indicat per a mi. L'actualitat la conec pitjor que els joves», esmentà abans de confessar que no coneix les pel·lícules que finalment competiran amb Juana la Loca. Entre aquestes es mencionen la francesa Amelie, la italiana La habitación del hijo i la xilena Taxi para tres.