TW
0

Un llenç de Joan Miró, una escultura de bronze de Pablo Picasso i un quadre de Léger assoliren rècords mundials de venda durant una subhasta d'art impressionista i modern realitzada dimarts a la sala Christie's de Nova York. Els ingressos obtinguts amb la venda de la col·lecció Gaffé, de la qual formaven part les tres obres, seran íntegrament destinats a Unicef. L'obra Portrait de Mme K. (1924) de Miró se l'adjudicà un comprador anònim que licità per telèfon i que en pagà 12'6 milions de dòlars (2.400 milions de pessetes aproximadament). El llenç tenia un preu estimat de venda d'entre quatre i sis milions de dòlars (entre 780 i 1.170 milions de pessetes) i superà àmpliament les previsions més optimistes dels experts.

La xifra obtinguda superà l'anterior rècord de l'artista català, que tenia el quadre L'odiseau au plumage deployé vole vers l'arbre argenté, que es va vendre el 1989 per 10'2 milions de dòlars (devers 2.000 milions de pessetes). Unes altres dues obres monumentals de Miró, realitzades també a la dècada dels vint, superaren amb escreix les estimacions inicials. El quadre Paisage dur les bords du fleuve Amour (1927), pel qual es preveia un preu màxim de sis milions de dòlars (1.170 milions de pessetes), arribà als onze milions de dòlars (poc més de 2.000 milions de pessetes), després d'iniciar-se la licitació en dos milions de dòlars.

Com en els casos anteriors, la competència entre diversos compradors fou ferotge per adjudicar-se Danseuse espagnole (1924), que es vengué finalment per 8'9 milions de dòlars (1.800 milions de pessetes aproximadament) després de moments de suspens en els quals dos finalistes no es resignaven que l'obra escapàs de les seves mans. Tres obres de Picasso i, com les anteriors, pertanyents a la col·lecció de René Gaffé, es col·locaren davant el selecte grup de deu que aconseguiren els preus més alts de la vetlada, i el bust de bronze Tête de femme (Fernande) (1909) baté el rècord en subhasta per a una escultura de l'artista malagueny.

Per a aquesta escultura, considerada com la més important d'estil cubista, Picasso prengué com a model Fernande Olivier, que havia conegut el 1904 i amb qui mantindria una intensa relació durant uns anys. Segons Christopher Eykyn, expert en Art Modern de Christie's, els angles durs que l'artista imprimí al bust de Fernande reflecteixen l'expressió torturada i d'angoixa de la model, que en aquell moment es trobava malalta, i tal vegada també manifesten les turbulències de la relació entre ambdós. El llenç Bust de femme a la chemise (1922), d'estil noeclàssic, fou adjudicat a un comprador anònim que en pagà 6'8 milions de dòlars (prop de 1.200 milions de pessetes), i Etude pour 'Nu dans une foret' (1908) superà igualment les previsions més optimistes en trobar comprador per 6'1 milions de dòlars (poc més de 1.200 milions de pessetes).