Un llenç de Joan Miró, una escultura de bronze de Pablo Picasso
i un quadre de Léger assoliren rècords mundials de venda durant una
subhasta d'art impressionista i modern realitzada dimarts a la sala
Christie's de Nova York. Els ingressos obtinguts amb la venda de la
col·lecció Gaffé, de la qual formaven part les tres obres, seran
íntegrament destinats a Unicef. L'obra Portrait de Mme K. (1924) de
Miró se l'adjudicà un comprador anònim que licità per telèfon i que
en pagà 12'6 milions de dòlars (2.400 milions de pessetes
aproximadament). El llenç tenia un preu estimat de venda d'entre
quatre i sis milions de dòlars (entre 780 i 1.170 milions de
pessetes) i superà àmpliament les previsions més optimistes dels
experts.
La xifra obtinguda superà l'anterior rècord de l'artista català,
que tenia el quadre L'odiseau au plumage deployé vole vers l'arbre
argenté, que es va vendre el 1989 per 10'2 milions de dòlars
(devers 2.000 milions de pessetes). Unes altres dues obres
monumentals de Miró, realitzades també a la dècada dels vint,
superaren amb escreix les estimacions inicials. El quadre Paisage
dur les bords du fleuve Amour (1927), pel qual es preveia un preu
màxim de sis milions de dòlars (1.170 milions de pessetes), arribà
als onze milions de dòlars (poc més de 2.000 milions de pessetes),
després d'iniciar-se la licitació en dos milions de dòlars.
Com en els casos anteriors, la competència entre diversos
compradors fou ferotge per adjudicar-se Danseuse espagnole (1924),
que es vengué finalment per 8'9 milions de dòlars (1.800 milions de
pessetes aproximadament) després de moments de suspens en els quals
dos finalistes no es resignaven que l'obra escapàs de les seves
mans. Tres obres de Picasso i, com les anteriors, pertanyents a la
col·lecció de René Gaffé, es col·locaren davant el selecte grup de
deu que aconseguiren els preus més alts de la vetlada, i el bust de
bronze Tête de femme (Fernande) (1909) baté el rècord en subhasta
per a una escultura de l'artista malagueny.
Per a aquesta escultura, considerada com la més important
d'estil cubista, Picasso prengué com a model Fernande Olivier, que
havia conegut el 1904 i amb qui mantindria una intensa relació
durant uns anys. Segons Christopher Eykyn, expert en Art Modern de
Christie's, els angles durs que l'artista imprimí al bust de
Fernande reflecteixen l'expressió torturada i d'angoixa de la
model, que en aquell moment es trobava malalta, i tal vegada també
manifesten les turbulències de la relació entre ambdós. El llenç
Bust de femme a la chemise (1922), d'estil noeclàssic, fou
adjudicat a un comprador anònim que en pagà 6'8 milions de dòlars
(prop de 1.200 milions de pessetes), i Etude pour 'Nu dans une
foret' (1908) superà igualment les previsions més optimistes en
trobar comprador per 6'1 milions de dòlars (poc més de 1.200
milions de pessetes).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.