Miquel Cardell (esq.) complementa amb els poemes les obres de Nadal. | J.M.

TW
0

El Centre de Cultura de la Misericòrida, dependent de la Conselleria de Cultura del Consell, inaugura avui la capella, un espai que es dedicarà a exposicions diverses i ho fa amb la mostra Erms, la pell de la terra, de l'artista de Sant Llorenç Guillem Nadal. L'exposició de Nadal, vuit llenços de tècnica mixta de gran mida, a més d'una instal·lació central, es complementa amb una sèrie de vuit poemes de Miquel Cardell, escrits especialment per a l'ocasió. Damià Huguet i el seu univers poètic esdevenen el fil conductor entre les propostes artístiques dels dos creadors, per convertir-se en els eixos centrals tant d'una com de l'altra, amb la peculiaritat que ambdues propostes són perfectament entenedores sense conèixer necessàriament l'obra del poeta Huguet.

Nadal amb la seva obra, «íntimament lligada a Huguet», planteja una sèrie de conceptes com ara els de «vida i mort, però no tan sols la mort física, sinó entesa també com a destrucció i com a element lligat a la vida». L'artista concep aquesta mostra com «un paisatge que fa la volta sobre si mateix i no s'arriba a acabar mai». En aquest sentit la instal·lació central, formada per una sèrie de barques de fusta i ferro, representen segons l'artista «un projecte per a un viatge, que també es pot entendre com un projecte per a un naufragi, la premonició de la tragèdia o aquell viatge que mai no es durà a terme».

D'altra banda, els poemes de Miquel Cardell responen a una iniciativa de Nadal, que volia que la seva mostra es complementàs amb un element de fora de les arts plàstiques. Així, Maria Antònia Vadell, consellera de Cultura, proposà aquest poeta «per una coincidència de sentiments dels dos artistes, malgrat que no es coneixien amb anterioritat, sobre la figura i l'obra de Damià Huguet que, en aquest cas, els lliga».

Cardell, per la seva banda, explica que la seva aportació és, simplement, «la incorporació a un projecte que ja estava en marxa». L'escriptor afirma que «he intentat escriure una cosa que harmonitzàs amb l'obra de Nadal i amb la d'Huguet», i posa de manifest que el desaparegut poeta era un home que «parlava d'una forma concreta de ser humans i explicava d'una manera mediterrània els problemes essencials de l'home». La capella ha tingut la col·laboració de la Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga per a aquesta mostra i s'obrirà al públic després de tres anys i mig de reformes.