Durant el segle XVIII, les potències dominadores de Menorca
imposaren els seus costums i la seva cultura. Orientaren la música
cap a la lírica fins al punt que a Maó, malgrat els seus escassos
10.000 habitants, hi havia un teatre d'òpera. Aquesta circumstància
influí en la producció de la majoria de compositors de l'illa,
entre els quals destacà Jaume Alaquer (Maó 1785 L'Havana 1823).
Ahir, dintre de la col·lecció Compositors de les Illes Balears,
es presentà a l'Ajuntament maonès el compacte de la Missa de
Rèquiem (1818) d'aquest compositor. Un disc interpretat pel baríton
local Joan Pons, el tenor Luca Casalin, la mezzosoprano Raquel
Pierotti i la coral de Sant Antoni de Maó. La música instrumental
ha anat a càrrec de l'Orquestra de Cambra Illa de Menorca, amb la
col·laboració del concertino de la Simfònica de Galícia, Massimo
Spadano.
Aquesta Missa de Rèquiem està considerada no només com una fita
en la producció musical menorquina del segle XIX, sinó que també
ocupa un lloc destacat en la producció religiosa d'aquell temps en
el context dels Països Catalans.
A la presentació, el director de la Coral Universitària de les
Illes Balears, Joan Company, alhora director d'aquest
enregistrament, afirmà el valor d'aquest treball, no sense afegir
que «tan important és recuperar les partitures antigues com tornar
a fer sonar la música que tenen escrita». Per la seva banda, Joan
Pons destacà la seva satisfacció per haver interpretat la peça
acompanyat per artistes locals, ja que és el primer enregistrament
musical que realitza de música religiosa. El disc, editat per Blau,
serà distribuït per Europa a través de centres especialitzats en
aquest tipus de música i per internet. Així mateix, segons es
comentà a la presentació, s'espera que sigui una de les principals
ofertes de l'expositor del Govern balear a la propera fira del
Midem de Cannes.
L'enregistrament de la Missa de Rèquiem es realitzà en directe
durant el concert que se celebrà a la parròquia de Santa Maria de
Maó el novembre passat, un fet que obligà a una gran tasca de
postproducció per aconseguir el millor so. Pel que fa als detalls
tècnics de la partitura, sembla que Alaquer la va escriure pensant
en el grup instrumental i vocal de què disposava l'església de
Santa Maria. L'orquestra té una secció de vent-fusta integrada per
una flauta, dos clarinets i un fagot, i el metall redueix a la
meitat la parella de trompes. La secció de cordes s'escriu a quatre
parts i no hi ha part pròpia per a òrgans.
Llarga espera
L'enregistrament d'aquest disc suposa, a més a més, la renaixença
de la col·lecció Compositors de les Illes Balears. Encetada el 1998
amb les Obres per a Piano de Mas Porcel, des del 1999 no se n'havia
tornat a saber res. Fins ara també integraven la col·lecció el
Lieder de Capllonch, les Obres per a piano I de Torrandell,
l'L'obra pianística i vocal d'Antoni Noguera i Júpiter i Danae de
Lliteres.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.