La companyia ja presentà l'obra amb èxit, dimarts a Badajoz. | T.A.

TW
0

La darrera producció de la companyia anglesa Volcano Theatre arriba avui a l'Auditòrium de Palma com una de les ofertes finals de Teatres del Món. Tres actors, Fern Smith, Matilda Leyser i Burn Gorman, són els protagonistes de Destination. Una de les obres cabdals de Thomas Bernhard i en la qual es conta la tensa i aniquiladora relació entre una mare dominant i la seva filla. Amb aquest nou muntatge, la companyia fa un viratge sobre allò a què té acostumat el seu públic, per aprofundir encara més en l'expressió del llenguatge i les idees atorgant-los vida pròpia. Smith afirmà que «es tracta de donar sentit a les pròpies paraules a través de la interpretació». Hi ha profusió de monòlegs, sobretot per part del personatge de la mare.

En el decurs de la presentació, Smith destacà la profunditat de l'escriptor de Destination, i afirmà que «a través d'aquesta obra pareix que es fan paleses moltes de les preguntes que Bernhard es feia a si mateix, per convidar el públic a fer les mateixes reflexions». El punt de partida per iniciar les qüestions arriba a través de l'entrada en la vida de les dues dones d'un jove i brillant dramaturg d'avantguarda, convidat per la filla a passar les vacances. El jove començarà a introduir canvis contra els quals, sobretot la mare, es rebel·la amb angpoixa.

A través d'aquestes qüestions, segons Smith, «l'autor del text aconsegueix fer reaccionar el públic, atorgant-li la capacitat de decidir sobre algunes de les principals qüestions vitals». «Cada un dels tres personatges té els seus motius per viure i reaccionar davant del seu futur». Sentiments com ara la por o la soledat, la necessitat de viure i, per sobre de tot, la necessitat de culminar un destí donen sentit a Destination.

A través d'un argument qualificat per Leyser de «ben creïble» i ambientat en el si d'una família que viu amb la falta del pare enmig d'una ciutat industrial, Destination fa una crida als joves perquè es conscienciïn de la necessitat de fer alguna cosa, de canviar, en definitiva, les coses establertes. Quant a la interpretació, sobre l'escenari es mesclaran des de l'estil del teatre clàssic (mare), al nou teatre experimental (filla), i el paper del públic (escriptor).