Comencen els Nòbel amb Kofi Annan com a favorit per al guardó de la pau

TW
0

La «temporada Nòbel 2001», la del centenari dels guardons més prestigiosos del món, comença avui a Estocolm amb l'atribució del premi de medicina. Al llarg de tota la setmana, es lliuraran els diferents guardons en física, química, ciències naturals, etc. El Nòbel de literatura està previst que sigui atorgat dijous i, finalment, divendres es concedirà el més reconegut de tots, el premi de la pau. Durant tota la setmana passada, no eren pocs els rumors sobre quins serien els guanyadors, sobretot pel que fa als dos darrers premis.

Per al Nòbel de la Pau sona amb força el nom de Kofi Annan, secretari general de les Nacions Unides. Aquest premi és concedit pel comitè Nòbel noruec que està format per cinc personalitats designades pel Parlament del Regne escandinau a Oslo. Per al premi de literatura d'enguany es comenten els noms del poeta francès Yves Bonnefoy, dels nord-americans Norman Mailer i Joyce Carol Oates, i del sud-africà John Michal.

Els guanyadors dels Nòbel recolliran els seus premis el proper dia 10 de desembre, data de la mort d'Alfred Nòbel a Itàlia, el 1896. Segons la fórmula escrita al testament de l'inventor de la dinamita, els membres del jurat hauran de recompensar «els qui durant l'any transcorregut hagin ofert els majors serveis a la humanitat». A més del diploma, el premi consisteix en un xec de 920.000 dòlars, eventualment a compartir si un mateix premi és atribuït a diverses persones.