Picasso encapçala la llista dels artistes més venuts en subhasta

L'Art Sales Index, publicat a Viena, recull les dades de les licitacions del darrer any

TW
0

Viena acollí ahir la publicació de l'Art Sales Index (ASI), un volum que recull les dades de les diferents subhastes d'arreu del món i que posa de manifest que el malagueny Pablo Picasso ha estat l'artista més venut en licitació el darrer any amb un total de 618 lots que han superat els 26 mil milions de pessetes. A més de Picasso figuren en aquesta llista d'artistes més venuts en subhasta quatre espanyols més de renom internacional, Joan Miró, Salvador Dalí, Joan Gris i Maurice Utrillo. La 33a edició d'aquesta publicació recull les dades de les subhastes realitzades fins al mes d'agost d'enguany, data fins la qual s'ha duit a terme la licitació de 143.740 obres d'art (pintures, escultures, gravats, etc) de 44.000 artistes de tot el món.

L'ASI, considerat per subhastadors i col·leccionistes un punt de referència, no només inclou les dades que fan referencia als artistes més venuts i als preus que han assolit les seves obres, sinó que també remet a les cases de subhastes que més vendes ha realitzat, a més de analitzar per països el mercat de les licitacions d'art. Aquestes dades posen de manifest els interessos del mercat i les tendències o moviments que més es cotitzen en el món de la subhasta d'art. D'aquesta manera el que es desprèn de la llista dels cent artistes que més obres han venut en subhasta és que hi ha una clara predominança del segle XX, sobretot de la primera meitat, que contrasta amb alguns noms de segles anteriors com da Vinci, Canaletto, Brueghel o Miquel Àngel.

Entre els moviments artístics s'ha de destacar la presència d'impressionistes, com Monet, Renoir o Cezzane, postimpressionistes, com Van Gogh, Bonnard o Morisot. També crida l'atenció el nombre d'artistes surrealistes com Modigliani, Chagall, Magrite o Klee. Així mateix, entre els més venuts figuren un gran nombre de pintors de l'expressionisme, tant alemany com americà, com són Kees van Dongen, Max Ernst, Jason Pollock o Emil Nolde. De la segona meitat del segle vint, tot i que la presència és menor, s'han de destacar entre aquestes primeres posicions artistes com Andy Warhol, Jean Michel Basquiat, Roy Liechtenstein o Jasper Jonhs.