Les cadires decoratives també tenen cabuda a la mostra. | J.M.

TW
0

No es tracta de cadires convencionals de les quals n'hi ha molts exemplars, ni tampoc de mobles funcionals, és, simplement, en conjunt de les cinquanta cadires més representatives i curioses de la col·lecció de 3.000 que posseeix el suís Alexander von Vegesack, director de la Fundació Vitra, i que són un reflex dels canvis en el disseny industrial i, com a conseqüència, en l'home durant els dos últims segles.

Cadires antigues com la de ferro forjat de Karl Friedrich Schinkel, fetes d'alumini, de roba o de fusta, peces de tres potes o amb mosaics pintats, de colors i formes diversos es concentren en aquesta exposició que inaugura avui la galeria palmesana i que formen part d'una iniciativa d'Hàbitat de combinar el disseny industrial amb la cultura a les Balears. Les diferents peces estan dividides en sis seccions depenent de les característiques comunes que presenten. Tecnologia, construcció, reducció, disseny orgànic, decoració i manifest són els sis noms triats per donar cabuda als diferents estils.

La secció Manifest, per exemple, fa referència a aquelles cadires que han estat representatives de les idees fonamentals d'un grup de dissenyadors. Aquests mobles intenten presentar una nova concepció de cultura i, encara que no sempre es basen en un manifest escrit, en formen part. Radicalment oposat és el cas del disseny orgànic, format per peces relacionades amb una arquitectura expressionista i abstracta. Verner Paton i Pierre Paulin són, en aquest art, dos dels màxims exponents.

La mostra Obres Mestres de la Col·lecció del Vitra Design Museum fou presentada per la regidora de Cultura, Carme Feliu; el Director General de Fires i Congressos de Balears, Mateu Crespí, i el Cap de Vendes de Vitra Hispania, Javier Villar.