El món dels agnòstics (1869)

TW
0

El científic i filòsof anglès T.H. Huxley encunya el terme «agnosticisme», doctrina que declara inaccessible al coneixement de la realitat del món en si mateix i l'absolut. El terme «agnosticisme» prové del grec i significa «no coneixement». Apareix com a rebuig a la pretensió de saber més del que sap la ciència. Però l'agnosticisme obert, que és aquell que se circumscriu a les limitacions de la ciència en un moment determinat, és tanmateix sobrepassat per un agnosticisme «concloent», basat en l'afirmació del científic Du Bois Reymond amb la seva afirmació «ignoramus et ignorabimus», és a dir, ho ignoram i l'ignorarem. Però aquest agnosticisme no es pot generalitzar, ja que cada persona el pot mesurar de forma diferent.

Així, Hume diu que el coneixement només consisteix en impressions i que no podem arribar a conèixer la realitat en si mateixa. Aquesta fórmula empirista és compartida per Mill, Spencer, Du Bois o Reymond. I això és encara més radical amb el criticisme de Kant, en la seva Crítica de la raó pura, que ens mostra que no és possible el coneixement de la realitat en si, tal com se'ns mostra, com un epifenomen. Al cap i a la fi, des del vessant teològic, l'agnosticisme no afirma ni nega l'existència de Déu, sinó que sosté la impossibilitat d'accedir al coneixement de Déu. Però això no vol dir que l'agnòstic hagi de prescindir d'una mínima presència intel·lectual a l'hora de fer una personal anàlisi del món. Qualsevol que tengui dos dits de front, explicava el gran dramaturg August Strindberg, sap que la natura, el cosmos, Déu o el que vulgueu, ens ha proveït d'una intel·ligència que es troba a anys llum, en el millor dels casos, de la que posseeixen els altres éssers vius. Aquesta intel·ligència té un objectiu i aquest objectiu és la llei natural, és a dir, que sabem distingir entre el bé i el mal. El bé és allò que ens ajuda a viure i sobreviure sense fer mal als altres, no només mal físic sinó també psíquic. Si el nostre plaer sexual, per exemple, significa degradar la parella, no és cap bé sinó un mal. Des del punt de vista més exigent d'aquest purisme ètic, fer sofrir els animals per tal que això sigui només un divertiment, seria un mal. Ningú no té dret a maltractar o a sotmetre a turments físics o morals l'home o la natura, sense caure en l'evidència del mal. Aquells agnòstics que prediquen que el mal no existeix no són agnòstics, sinó cínics.

Però deixem Strindberg, que el pobre havia de patir atacs d'esquizofrènia, que li feien més feixuc les absurdes conductes de l'home, i pensem que la primera prova de l'eternitat és la pròpia eternitat, això vol dir, el cosmos i aquesta matèria, o si voleu, energia, que mai no desapareix, només ens transforma. I ara, en broma, que són molts els que mereixen una «transformació» de cap a peus.

Miquel Ferrà i Martorell