Sagunt acollí l'estrena mundial de «Las Troyanas» d'Eurípides

Irene Papas preparà el paper amb Jaume Martorell

TW
0

La reina Sofia presidí ahir vespre, a la Nau dels Tallers Generals de l'antiga indústria siderúrgica del Port de Sagunt (València), l'estrena mundial de l'obra d'Eurípides Las Troyanas, dirigida i protagonitzada per l'actriu grega Irene Papas. El muntatge constitueix la primera producció artística de la Ciutat de les Arts Escèniques i disposa de la col·laboració de Teatres de la Generalitat Valenciana, l'Institut Valencià de la Música i el Centre Coreogràfic de la Comunitat Valenciana. L'espectacle, gestat a finals del 1997, té la música de Vangelis, l'escenografia de l'arquitecte Santiago Calatrava, la posada en escena de la companyia teatral la Fura dels Baus i el disseny de vestuari de Marina Karella. Els texts clàssics han estat traduïts i adaptats per l'hel·lenista Ramón Irigoyen i la direcció musical és del compositor valencià Joan Cerveró.

Per afrontar aquest paper, l'actriu grega ha comptat amb la col·laboració del director d'escena mallorquí Jaume Martorell, amb qui ja cooperà el 1998 codirigint Apocalipsi voz de mujer. El treball amb l'actriu, afirmà Martorell en una entrevista amb Diari de Balears, «és prou intens a causa de la gran experiència que ella aporta i de les idees pròpies que té». Precisament per això, explicà que «es converteix en una feina de col·loqui intel·lectual entre ambdós per arribar a un fi que sigui apreciable per al públic i en el qual es respecti el text i el concepte, sempre fent destacar les immenses dots interpretatives d'Irene Papas», afegí. En el repartiment figuren, a banda d'Irene Papas en el paper d'Hècuba, Manuel de Blas com Menelao, Rosana Pastor com Casandra, Carles Fígols com Taltibio, Mónica López com Andrómaca i Marina Saura com Helena.

També hi intervenen les actrius Cristina Plazas, Lola López, Consol Soler, Amparo Fernández, Ata Gomis i Pepa Juan. Els ballarins del Centre Coreogràfic, juntament amb el Cor de la Generalitat i intèrprets de cant d'estil completen l'elenc artístic de la funció. La posada en escena d'aquesta nova versió de l'obra escrita el 415 abans de Crist servirà per donar a conèixer oficialment l'espai urbà i el conjunt arquitectònic pertanyent al patrimoni industrial del Port de Sagunt. A més, aquesta representació inaugurarà l'activitat del Consorci Internacional Ars, creat per les escoles teatrals de Roma, Atenes i Sagunt. Irene Papas ha qualificat la restauració de l'antiga nau taller de l'empresa Altos Hornos del Mediterráneo com «una realitat que crea somnis» i «un escenari ideal per proposar a la Humanitat texts i qüestions essencials».