La cinquena edició de la Nit de l'Art reuní ahir al vespre als
centres expositius, carrers i galeries de Palma una gran quantitat
d'amants de l'art i curiosos, a més de galeristes, artistes i
representants institucionals, que gaudiren de la vintena
d'exposicions que s'inauguraren o romangueren obertes des de les
19.30 a les 22.30 hores. El recorregut, més o menys oficial, si bé
el visitant era lliure d'escollir el seu itinerari preferit,
s'inicià al Casal Solleric a les 19.30 hores amb la presència de
diferents autoritats culturals com Carme Feliu, regidora de Cultura
de l'Ajuntament, i Pere Muñoz, director general de Cultura, entre
d'altres, i la inauguració de les tres primeres exposicions de la
nit. En aquest primer espai el visitant es trobà amb tres opcions
clarament diferenciades, no només pel fet d'ocupar diverses sales,
sinó per les propostes de cada un dels artistes que mostren les
seves obres. Ricard Chiang, Manel Ros i Chema Alvargonzález omplen,
respectivament, l'entresòl, la planta baixa i l'Espai Quatre al
soterrani de l'edifici.
La segona aturada d'aquest itinerari artístic fou a la Sala
Pelaires, de camí al carrer Verí, on es troben la Joan Guaita i el
Centre de Cultura de Pelaires. Aquí s'hi afegiren Maria Antònia
Vadell, consellera de Cultura de Consell Insular; Joana Maria
Palou, coordinadora de l'àrea de Cultura del Consell; i la diputada
del Partit Popular Francisca Bennàssar. En aquesta sala
s'exhibeixen les pintures del gallec Antonio Murado, que fa feina i
viu a Nova York. El següent punt de l'itinerari fou Joan Guaita, on
es pot continuar gaudint de les creacions de l'artista cubà Kcho,
ja que l'exposició que havia d'inaugurar en aquesta ocasió ha estat
ajornada, probablement fins al mes de febrer, a causa de la
impossibilitat de viatjar des de Nova York de l'artista que se
n'havia d'encarregar, Iliana Emilia. Seguint amb la ruta de l'art,
la propera aturada fou al Centre de Cultura Contemporània Pelaires,
que continua amb la seva antològica sobre Les mentides de la lluna
del mallorquí Pep Llambías, en què l'artista ens mostra la seva
visió del món a través de les sis sèries d'elements recurrents que
centren la seva darrera producció.
La Fundació la Caixa i el Casal Balaguer foren les següents
aturades, primer a L'estètica d'Anglada Camarasa. Després es passà
a revisar les diferents produccions de les galeries de la Part
Forana en una mescla que combinava els diferents estils i tècniques
dels deu artistes que hi exposaven. La galeria Bennàssar de
Pollença acostà fins al públic de Palma les obres de Miquel Àngel
Albis, Pilar Cerdà, D.A.A. La galeria Quàsars de Manacor féu el
mateix amb Tono, José Vicente i Paco Espinosa, mentre que
l'eivissenca Van der Voort presentà alguns dels artistes amb qui
treballa sovint, com és el cas d'Erwin Bechtold, Eduard Micus,
Jordi Pallarès i Ana Vilarrasa. La comitiva continuà fins a la
Galeria Altair, on es trobà amb El crit i la llengua de Ramírez
Suassi. Des del carrer Sant Jaume al de la Concepció, al Centre de
Cultura de Sa Nostra, on ens portà el recorregut oficial per
trobar-nos amb els dibuixos que il·lustren el pensament teòric del
constructivista Joaquín Torres García a la sala Gran, mentre que la
sala de Paper fa un recorregut per la història del disseny i els
principals conceptes que el componen.
Les obres de Fernando Bellver foren el següent punt de la cita a
la galeria Joan Oliver Maneu, on l'artista mostrà els seus bodegons
i geishes, ben acostades a les obres del jove Martín Garrido, que
ens mostrava a la Galeria Mediterrània diferents interpretacions de
la realitat, passades pel seu personal filtre. D'aquí al món
hiperreal d'Eloy Morales, que pren forma a través de les imatges de
dones i infants a les parets de la Galeria Horrach Moyà, on
compartia espais i visitants amb Si fueses de mentira, una
videoprojecció de la jove artista Blanca Pérez Portabella. Seguint
amb la ruta més o menys establerta s'arribà a la Galeria Gianni
Giacobbi, que era ocupada per la instal·lació de Fernando Megías La
vida és la novel·la de la materia, on l'artista reflexiona entorn
de fragments de la vida i les sensacions que es manifesten amb
paraules, amb el cinisme com una constant a la seva obra.
La seu d'Arca, que també ho és de l'Associació d'Artistes
Visuals de les Illes Balears (AAVIB), era el proper lloc per
visitar i gaudir de la instal·lació i performance de Teresa Matas
Carrer de la Pau. Direcció Prohibida, que fou un dels actes que
generà més expectació. Xavier Fiol i Ferran Cano foren els següents
punts fixats a l'itinerari, on es podien contemplar les pintures de
Santi Picatoste i els quadres de Pep Guerrero, dos noms coneguts en
el panorama artístic de l'Illa que inauguraren ahir unes
respectives mostres de les seves obres, com també féu Rosa Guerrero
a la galeria d'Antonio Camba. Dos espais institucionals tancaren el
llarg recorregut de la vetlada. D'una banda, l'Espai Ramon Llull,
que continuant en la seva línia de projecció de joves artistes
balears presentava les creacions de Yolanda Montesa, basades en els
conceptes contraposats i la idea del silenci; i d'una altra la
Fundació Pilar i Joan Miró, que acollí la inaguració de l'obra de
Joan Soler El bosc de Mondrian. A l'Espai Cúbic de la Fundació Miró
l'arquitecte recrea la figura, l'art i el pensament d'un dels pares
de la pintura abstracta.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.