Curiosos i amants de l'art sortiren als carrers a viure la nit. | J.M.

TW
0

La cinquena edició de la Nit de l'Art reuní ahir al vespre als centres expositius, carrers i galeries de Palma una gran quantitat d'amants de l'art i curiosos, a més de galeristes, artistes i representants institucionals, que gaudiren de la vintena d'exposicions que s'inauguraren o romangueren obertes des de les 19.30 a les 22.30 hores. El recorregut, més o menys oficial, si bé el visitant era lliure d'escollir el seu itinerari preferit, s'inicià al Casal Solleric a les 19.30 hores amb la presència de diferents autoritats culturals com Carme Feliu, regidora de Cultura de l'Ajuntament, i Pere Muñoz, director general de Cultura, entre d'altres, i la inauguració de les tres primeres exposicions de la nit. En aquest primer espai el visitant es trobà amb tres opcions clarament diferenciades, no només pel fet d'ocupar diverses sales, sinó per les propostes de cada un dels artistes que mostren les seves obres. Ricard Chiang, Manel Ros i Chema Alvargonzález omplen, respectivament, l'entresòl, la planta baixa i l'Espai Quatre al soterrani de l'edifici.

La segona aturada d'aquest itinerari artístic fou a la Sala Pelaires, de camí al carrer Verí, on es troben la Joan Guaita i el Centre de Cultura de Pelaires. Aquí s'hi afegiren Maria Antònia Vadell, consellera de Cultura de Consell Insular; Joana Maria Palou, coordinadora de l'àrea de Cultura del Consell; i la diputada del Partit Popular Francisca Bennàssar. En aquesta sala s'exhibeixen les pintures del gallec Antonio Murado, que fa feina i viu a Nova York. El següent punt de l'itinerari fou Joan Guaita, on es pot continuar gaudint de les creacions de l'artista cubà Kcho, ja que l'exposició que havia d'inaugurar en aquesta ocasió ha estat ajornada, probablement fins al mes de febrer, a causa de la impossibilitat de viatjar des de Nova York de l'artista que se n'havia d'encarregar, Iliana Emilia. Seguint amb la ruta de l'art, la propera aturada fou al Centre de Cultura Contemporània Pelaires, que continua amb la seva antològica sobre Les mentides de la lluna del mallorquí Pep Llambías, en què l'artista ens mostra la seva visió del món a través de les sis sèries d'elements recurrents que centren la seva darrera producció.

La Fundació la Caixa i el Casal Balaguer foren les següents aturades, primer a L'estètica d'Anglada Camarasa. Després es passà a revisar les diferents produccions de les galeries de la Part Forana en una mescla que combinava els diferents estils i tècniques dels deu artistes que hi exposaven. La galeria Bennàssar de Pollença acostà fins al públic de Palma les obres de Miquel Àngel Albis, Pilar Cerdà, D.A.A. La galeria Quàsars de Manacor féu el mateix amb Tono, José Vicente i Paco Espinosa, mentre que l'eivissenca Van der Voort presentà alguns dels artistes amb qui treballa sovint, com és el cas d'Erwin Bechtold, Eduard Micus, Jordi Pallarès i Ana Vilarrasa. La comitiva continuà fins a la Galeria Altair, on es trobà amb El crit i la llengua de Ramírez Suassi. Des del carrer Sant Jaume al de la Concepció, al Centre de Cultura de Sa Nostra, on ens portà el recorregut oficial per trobar-nos amb els dibuixos que il·lustren el pensament teòric del constructivista Joaquín Torres García a la sala Gran, mentre que la sala de Paper fa un recorregut per la història del disseny i els principals conceptes que el componen.

Les obres de Fernando Bellver foren el següent punt de la cita a la galeria Joan Oliver Maneu, on l'artista mostrà els seus bodegons i geishes, ben acostades a les obres del jove Martín Garrido, que ens mostrava a la Galeria Mediterrània diferents interpretacions de la realitat, passades pel seu personal filtre. D'aquí al món hiperreal d'Eloy Morales, que pren forma a través de les imatges de dones i infants a les parets de la Galeria Horrach Moyà, on compartia espais i visitants amb Si fueses de mentira, una videoprojecció de la jove artista Blanca Pérez Portabella. Seguint amb la ruta més o menys establerta s'arribà a la Galeria Gianni Giacobbi, que era ocupada per la instal·lació de Fernando Megías La vida és la novel·la de la materia, on l'artista reflexiona entorn de fragments de la vida i les sensacions que es manifesten amb paraules, amb el cinisme com una constant a la seva obra.

La seu d'Arca, que també ho és de l'Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears (AAVIB), era el proper lloc per visitar i gaudir de la instal·lació i performance de Teresa Matas Carrer de la Pau. Direcció Prohibida, que fou un dels actes que generà més expectació. Xavier Fiol i Ferran Cano foren els següents punts fixats a l'itinerari, on es podien contemplar les pintures de Santi Picatoste i els quadres de Pep Guerrero, dos noms coneguts en el panorama artístic de l'Illa que inauguraren ahir unes respectives mostres de les seves obres, com també féu Rosa Guerrero a la galeria d'Antonio Camba. Dos espais institucionals tancaren el llarg recorregut de la vetlada. D'una banda, l'Espai Ramon Llull, que continuant en la seva línia de projecció de joves artistes balears presentava les creacions de Yolanda Montesa, basades en els conceptes contraposats i la idea del silenci; i d'una altra la Fundació Pilar i Joan Miró, que acollí la inaguració de l'obra de Joan Soler El bosc de Mondrian. A l'Espai Cúbic de la Fundació Miró l'arquitecte recrea la figura, l'art i el pensament d'un dels pares de la pintura abstracta.