Terroristes a Nova York (1947)

TW
0

Apareix en els quioscs espanyols una sèrie de literatura popular, unes novel·letes de G. L. Hipkiss, que posen en joc un heroi a la ciutat dels gratacels, El Encapuchado. Títols com Nius de criminals, Mercaders del dolor, La trampa, Forces sinistres, El palau de les ombres, La mort sintètica... són l'entreteniment d'un públic lector que viu les angoixes dels anys del bloqueig econòmic, la fam, el mercat negre... Hi ha un cert catastrofisme en aquests relats, encara que el multimilionari, en aquest cas, Milton, és la cara visible d'un Encapuchado que posa els seus doblers per lluitar contra els grans terroristes, contra aquelles «forces ensinistrades que treballen a l'ombra...». «Quan mancaven cinc minuts per a les deu de la nit, un taxi s'aturà a la Tercera Avinguda, vora la cantonada del carrer 27. El viatger pagà el trajecte i davallà del vehicle carregat amb un voluminós paquet. Caminà vers la badia i a la Segona Avinguda, cantó al carrer 28, mirà nerviós a dreta i esquerra, sense descobrir res d'anormal...».

Però no és només Hipkiss qui en les literatures de quiosc d'aquells moments ens descriu grans «monstres» assassins. Altres personatges ficticis fruit d'Ellery Queen (La ciutat dissortada), Marc el Allain (Fantomas)...

«...Però el més espantós del seu rostre era la seva expressió d'infinita malignitat. Sobre tots els ulls, esqueixats, oblics i d'un verd intens, que reflectien l'esperit més pervers que es pot amagar sota aparences humanes, augmentant el que és espantós del seu aspecte la circumstància, potser única en la nostra espècie de la membrana nictitans de les aus, amb la qual cosa el diabòlic personatge tenia velat el globus de l'ull en el precís instant de realitzar la nostra aparició. Aixecant de seguida la membrana amb una certa lentitud, com si volgués fer-nos notar bé la esgarrifosa particularitat anatòmica, ens descobrí en una mirada sostinguda la lluentor iridiscent de les pupil·les. Encara que sens dubte li devia haver causat fonda sorpresa l'insòlit esdeveniment, ni un sol múscul d'aquella fesomia satànica tingué la més lleugera alteració»... I en un altre text, on Anthony Trent és l'heroi, llegim: «Abans de la guerra, durant cinc o sis anys, hi hagué un individu a Nova York que s'apoderava de tot el que volia i quan volia. Ens era precís lluitar contra quelcom posseïdor d'un cervell extraordinari. Per això mai no el pogué agafar la policia...».

Els «monstres» intel·ligents i milionaris són mals de capturar.
Així ho veia també el Jim Wallace, superhome contra el crim, de Nick Carter. El contratemps, la catàstrofe, els éssers transportats al terror i l'espant, l'argument repetit un i altre cop d'un grup o grups de persones que resten tancades en alguna part, en situació d'estreta sotsobra. Es tracta d'un estat de setge, paratge singular de l'aventura, o més aviat, desventura.

És clar que molts «monstres» d'aquells dies «literaris» no són àrabs sinó xinesos. És el cas de Fu-Manchú, el singular magnat del delicte que té en absoluta tensió cancelleries i pobles. «Era un ésser inversemblantment pervers, la personalitat més formidable del mal, políglota, mestre de les intrigues, un cervell equivalent als de tres homes de ciència, figurà clàssica del mandarí xinès, alt, rabassut, felí en les seves actituds i moviments...». Els gratacels amenaçats. Quan encara no hi havia torres bessones.

Miquel Ferrà i Martorell