Ricard Chiang presenta un recull en què s'amaga una enigmàtica bellesa.

TW
0

Un any més, el Casal Solleric se suma a la festa de les galeries i dels espais expositius de Palma amb tres mostres programades per a la Nit de l'Art del proper 20 de setembre. Ricard Chiang, Manel Ros i Chema Alvargonzález són les tres propostes que ocuparan l'entresòl, la planta baixa i l'Espai Quatre d'aquest edifici, respectivament. El soterrani del Casal acull la instal·lació d'Alvargonzález, l'artista de Jerez que viu i treballa entre Barcelona i Berlín, i que per primer cop en la seva dilatada trajectòria exposa en un espai institucional. Alvargonzález ocupa l'Espai Quatre amb Sa Plaça, que és la seva sisena instal·lació des que s'inaugurà, amb una sèrie de peces que reflexionen entorn del concepte de plaça, «com a element urbà». En aquest cas concret la plaça escollida, per tot el que ella mateixa representa, és la barcelonina plaça Lesseps.

La instal·lació és, en paraules del seu autor, «un muntatge fet en un espai màgic on a través d'una escenografia de ciutat es recrea una atmosfera onírica paral·lela a un viatge interior». Neus Cortés, comissària de la instal·lació, explica que «aquesta, com la resta de les instal·lacions exposades fins ara, destaca pel seu compromís de contemporaneïtat». Seguint l'itinerari per dins el Casal, la planta baixa presenta les Extensions de Manel Ros. En aquest espai, amb una paret blanca i una de negra, l'artista integra l'obra en el recinte que l'acull amb una sèrie de llenços blancs i negres, tots creuats per una línia que els enllaça i fusiona amb l'espai que els conté. Ros, guanyador del premi Ciutat de Palma de pintura el 1996, inserit en una estètica d'abstracció geomètrica, posa especial èmfasi en els conceptes «d'intimitat i implicació de l'espectador, que no se situa enfront de l'obra, sinó dins ella, trencant els límits preestablerts entre espectador i obra».

Chiang, per la seva banda, mostra les seves Temptacions a l'entresòl, en una exposició que recull els darrers sis anys de la carrera de l'artista català, en què prenen força els seus temes recurrents entorn de la vida i la mort, la violència i la sexualitat equívoca dels personatges que viuen al seu univers. Amb referències clares a les novel·les gòtiques, al cinema underground i al còmic de terror, Chiang mostra les seves obsessions amb una contrastada tècnica i un coneixement profund de la història de l'art, territori pel qual «es mou com un nòmada i on ell mateix difumina els límits» segons explica Pilar Ribal, comissària d'aquesta exposició.

Carme Feliu, regidora de Cultura de Palma, posà de manifest que amb aquestes tres mostres individuals que s'afegeixen a les que tindran lloc a la resta d'espais expositius «s'enriqueix l'oferta de la Nit de l'Art», a la vegada que destacà «les reflexions d'Alvargonzález, la dissolució de barreres entre obra i espectador de Manel Ros i l'enigmàtica bellesa oculta darrere les imatges sinistres de Chiang».