Una mostra repassa els darrers cent anys de la història del disseny

Quatre conceptes centren l'exposició que té lloc al centre de Sa Nostra

TW
0

La sala de Paper del Centre de Cultura Sa Nostra de Palma acull, des d'avui i fins dia 13 d'octubre, la mostra Disseny i Història. Invariants, realitzada per l'Escola Superior de Disseny de Sabadell (Esdi) i coproduïda per la Fundació Caixa de Sabadell i Sa Nostra, i que repassa el disseny dels darrers cent anys. Disseny i Història. Invariants, comissariada per Josep Baltanàs i Maia Creus, és fruit d'una «feina col·lectiva» de professors i alumnes de l'Esdi i suposa una «reflexió» entorn d'aquesta disciplina, i no «un recorregut cronològic», sinó que «s'estructura entorn de quatre conceptes relacionats amb el disseny en el seu sentit més ampli». Dualitat, llegibilitat, versatilitat i integració són aquests termes «que no tan sols són presents en el món del disseny, sinó que són constants en totes les activitats de l'ésser humà».

En aquest sentit, Baltanàs fa especial èmfasi en el fet de «rompre fronteres per posar de manifest la pluridisciplinarietat del disseny». Amb una intenció didàctica l'exposició mostra, a través de columnes amb plafons explicatius, maquetes i fotografies cada un d'aquests conceptes i la seva presència en el disseny. D'aquesta manera, s'explica la dualitat amb la cadira de Charles Rennie Mackintosh, la versatilitat amb els dissenys de Gimbache, la famosa setrillera de Rafer Marquina com a mostra de llegibilitat o la cafeteria De Unie, de Jacobus Johannes Pieter, com a exemple d'integració, entre altres.

Maia Creus, per la seva banda, es refereix al fet del que suposa aquesta exposició segons l'Esdi, ja que és una manera «d'acostar el disseny a la societat civil i de projectar-lo fora dels conceptes teòrics». Creus, que com Baltanàs és professora de l'Esdi, afirma que «ha estat una sort haver trobat la possibilitat de mostrar aquesta exposició ja que, malauradament, el disseny és la gran desconeguda de les disciplines artístiques, si bé s'ha de tenir en compte que tal com el coneixem és una disciplina molt jove, comparada amb la resta de les arts». L'exposició, que s'estrenà a Barcelona en el marc de la Primavera del disseny 2001, visitarà Sabadell després de la seva estada a Palma.