TW
0

El polèmic realitzador francès François Truffaut és objecte aquest mes de setembre d'un cicle de cinema a l'Obra Social i Cultural Sa Nostra, a Palma. Dos mesos després de complir-se el cinquantè aniversari de la prestigiosa revista Cahiers du cinema (Quaderns de Cinema), el centre dedica les seves projeccions setmanals a un dels màxims exponents i crítics de la publicació: Truffaut. Les quatre-cents coups, film autobiogràfic del cineasta; Jules et Jim, drama i relat d'un estrany matrimoni; Le dernier métro, sobre amors secrets i mirades fugaces; iLa femme d'à coté, és a dir, La dona del costat, són les quatre pel·lícules del realitzador que es podran veure cada dimecres a les deu del vespre a partir d'avui a l'Auditori de Sa Nostra.

Josep Carles Romaguera, un dels organitzadors del cicle, explicà per què s'ha triar Truffaut per retre homenatge a Cahiers du cinema i als posteriors artífexs de la nouvelle vague dels cinquanta: «Era molt important per nosaltres aconseguir cintes de pel·lícules realitzades per cineastes de Cahiers, i les més fàcils de trobar eren les de François Truffaut. A més, el fet que sigui un dels directors de la nouvelle vague més populars i admirats ens acabà de convèncer. Però la idea inicial era projectar films de diversos cineastes francesos».

El llargmetratge que es podrà veure avui és l'òpera prima del director, Les quatre-cents coups. Es tracta d'una autobiografia de Truffaut interpretada per Jean-Pierre Léaud i per Claire Maurier que narra els primers anys de la vida del director. El protagonista del film, és a dir, l'alter ego del director, és Antoine Doinel, personatge interpretat per Léaud, que repetirà el paper en posteriors llargmetratges. Doinel és un jove rebel que ha tingut una vida tortuosa pel seu odi als estudis i pels problemes familiars.

Un pare despreocupat i una mare frustrada que fa pagar al seu fill les seves cabòries creen una personalitat difícil en el jove, que només aspira a trobar la mar i a fugir, un Truffaut desesperat que canviarà més endavant gràcies a la influència d'André Buzin. Truffaut començà de ben jove a treballar en el món del cinema, als quinze anys ja fundà un cineclub, i es caracteritzà per les seves constants crítiques al cinema francès dels cinquanta i seixanta. Reivindicà sempre el cinema d'autor que feien Howard Hawks i Alfred Hitchcock i en els seus films no faltà la presència de la literatura, les dones i la infància.