TW
0

Tal dia com avui moria a París el beat Salomó, de l'Institut dels Germans de les Escoles Cristianes. Durant els deu anys que vaig esser alumne de La Salle (de 1948 a 1958, encara em deuen la medalla de veterà) vaig sentir parlar molt d'aquest venerable personatge. Quan vaig redactar el meu llibre La Cuina de la Revolució Francesa i les Illes Balears, una feina que em va permetre d'emprar molts documents, vaig deixar molt clar que la lletra d'aquella revolució havia significat el reconeixement dels Drets de l'Home, actualment coneguts com Drets Humans. Això transformà la societat i la història, proclamà les idees de democràcia política i llibertat pública.

Però aquell fenomen vessà tota mena de sang. Es passà, com sol succeir en totes les empreses humanes, de l'ús a l'abús. I moltes vegades, pagaren justs per culpables. Aquest fou el cas del beat Salomó. Havia nascut el quinze de novembre de 1745 a Bologne"Sur"Mer, fill de François Leclercq i Marie B. Dupont. Son pare era comerciant en vins, aiguardents i fustes i posseïa també dues salines que explotava per compte propi a les marismes de La Rochelle. Salomó va fer les primeres lletres a la Salle de la seva localitat i ja mai sortí de l'atmosfera d'aquella institució. Estudià amb profit Nicolau Leclercq, que tal era el seu nom fora de l'estat religiós, i el 1767 entrava a Saint Yon, prop de Rouen, on hi havia el noviciat dels «germans». Set setmanes després prenia l'hàbit i acabat l'any, era enviat a Rennes, on començava, entre els pàrvuls, les seves tasques educadores. El 1769 feia els seus vots triennals i el 1772 els seus vots a perpetuïtat. La bona feina que desenvolupà tots aquells anys feren que fos nomenat director dels novicis, després procurador del Col·legi de Mareville i el 1787, secretari del Superior General. En una biografia del beat de J.Thys llegim: «La part principal del seu càrrec consistia a acompanyar el Superior General en les visites regulars a les cases de l'Institut. Ni el trastorn dels viatges, ni la feixuguesa de les visites, ni els nombrosos quefers que li tocava atendre quan es trobava en la casa matriu, aleshores a Melun, eren capaços de distreure'l de les seves pràctiques espirituals. A començaments del 1789, s'esdevingueren els primers fets que presagiaven els trastorns socials que afectaven la nació francesa.

L'esperit noble del Germà Salomó va sentir fondament aquelles violències; però seguí tranquil, pensant que en tot hi havia la mà de la Providència, més clarament com més dens es posava l'horitzó polític del país...»

La qüestió és que el beat Salomó fou empresonat en el famós Convent de les Carmelites (recordem l'obra teatral de Georges Bernanos), juntament amb altres cent cinquanta religiosos. Allà els trobaren una gran colla de revoltosos i a trets o cops de sabre en mataren devers trenta. Després, els altres, entre els quals hi havia el nostre personatge, hagueren de passar per davant d'una mena de tribunal popular, que els interrogava, els prenia el nom i els enviava, un rere l'altre, a la mort.