Segons alguns estudiosos entre els quals m'agradaria comptar-me,
Evelyn Wauch és un mestre de la literatura humorística i satírica,
diuen que el més elegant i lúcid del segle XIX i això ho
demostrava, tal dia com avui, amb la publicació de Decline and
Fall, això vol dir «decadència i ruïna, descripció mai no igualada
de l'estupidesa social de les classes superiors i mitjanes
d'Anglaterra.
Decline and Fall té una forma circular perfecta: acaba allà on
comença i desenvolupa una trama amb una absurda inevitabilitat, que
equival, segons es miri, al fat tràgic o al destí. Avançant el
segle apareixen altres autors britànics que en clau d'un humor més
absurd, deliberadament de menys transcendència, s'apropen al gran
públic lector, dels quals el més conegut és, tal volta, P.G.
Wodehouse. Hi haurà també una tradició italiana (Giovanni Mosca,
Achille Campanile, Giovanni Guareschi...) i una altra d'espanyola,
en llengua castellana, que sens dubte encetà Enrique Jardiel
Poncela i seguiren molts altres, entre d'ells el divertidíssim
Tono:
«He de confessar que vaig néixer pobre, i ho confés amb el front
molt alt, amb els ulls molt alts i amb el nas més alt que el front
i els ulls. En fer poc que havia nascut, algú em deixà embolicat en
un diari davall d'un arbre, exposat a tots els perills, a totes les
inclemències i a tots els cans, i vaig ser recollit per uns
hongaresos, que, compatits de mi, em portaren, embolicat dins el
meu periòdic, al seu campament. Uns proposaren de criar-me i tirar
el periòdic... Altres criar el periòdic i tirar-me a mi... A la fi,
dominà la idea amb menys sentit i tiraren el periòdic, que, per
cert, no duia res interessant, amb excepció de portar-me a
mi...»
Però la novel·la satírica del segle XX ha tingut, moltes
vegades, una altra característica, si voleu no tan noble, però
igualment enginyosa i sempre literària, de vegades, és clar, mal
vista pel lector més exigent. És el fet de ridiculitzar, en les
obres de ficció, personatges reals. Diu el professor Matthew
Hodgart: «Evidentment els novel·listes no poden resistir la
temptació de posar en la picota els seus coneguts, especialment els
seus enemics literaris. Així, per exemple, D.H. Lawrence ens dóna
un seriós, encara que deforme, retrat de Middleton Murry en Women
in Love, Aldous Huxley fa una còmica caricatura de Murry en
Contrapunt, com també Wyndham Lewis atacà els Sitwells a The Apes
of God, una obra immensa, esclafadora, molt feixuga que prova com
és de difícil escriure una novel·la satírica de grans dimensions,
encara que el seu autor sigui un geni. El pasquí, caricatura
maliciosa, es continuarà ficant dins les novel·les mentre aquestes
continuïn escrivint-se, ja que és la manera de donar sortida a
l'agressió literària sense arriscar-se a la persecució per
libel...».
Però de vegades, com Tono, un ridiculitza la societat a través
de si mateix. És, segurament, la fórmula més eficaç i segura. En
català ho va saber fer, millor que ningú, el satíric Russinyol, Don
Santiago.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.