Neix a Greenfield Village, Michigan, Henry Ford, el famós
industrial nord-americà. De jove va fer feina de pagès però al cap
de poc temps ja no s'interessava per les tasques del camp. Només
mereixien la seva atenció aquelles coses que es podien fer amb
maquinària. Aquella vocació va créixer i als setze anys era
aprenent de mecànic. D'aquí als estudis. Aprengué, doncs tot el que
podia aprendre, en aquell temps, dins les seves possibilitats i
arribà a ser enginyer d'una companyia de subministrament de llum
elèctrica. Si la seva formació acadèmica era només de caràcter
professional, tenia, dins les empreses, la virtut de saber comandar
els treballadors i treure el màxim profit de la feina.
Va construir el primer automòbil el 1893, que tenia dos
cilindres, i amb el qual va recórrer, per a admiració de tothom,
mil milles. El va vendre per dos-cents dòlars i seguí treballant.
El 1899 fundava una companyia per fabricar els automòbils que ell
mateix dissenyava. Creà la línia de muntatge o cadena, per peces
fabricades en sèrie. Dins aquest sistema, cada home, al llarg de la
línia de producció, estant dempeus, feia només una tasca. Aquesta
manera de fabricar, que feia més barates les despeses de
construcció, posava l'automòbil a l'abast d'un home de classe
mitjana. El cotxe, mogut per motor d'explosió, que emprava benzina
com a carburant, en una època en què els pous de Texas i d'altres
llocs dels Estats Units proveïen en quantitats els hidrocarburs,
significava tota una revolució en el viure de la gent
nord-americana. La revolució de Ford era, per dir-ho d'alguna
manera, la «segona revolució industrial», imitada per tots els
països, fins i tot, els de l'Est, la Unió Soviètica. Ford
representava el capitalisme nord-americà però la feina no té
pàtria, la tècnica tampoc i menys encara, la indústria, en general.
Els mètodes tecnològics del capitalisme «Ford» eren rebuts molt bé
a les factories comunistes. Henry Ford morí a Dearborn, Michigan,
el 7 d'abril de 1947 i representa, igualment, l'esforç personal
d'un home humil, amb grans idees, que aconsegueix ser un gran
personatge dels negocis. No li llevem els mèrits.
Arrodonint les dades històriques, recordem que després que Ford
creàs el seu primer automòbil, el 1892, Krebs inventà el motor de
benzina més semblant en els seus punts bàsics a l'automòbil actual
(és a dir, canvi de marxes, embragatge, frens de pedal,
acceleració). Entre 1896 i 1897, a Alemanya, França, Anglaterra i
Estats Units, s'intensificaren els treballs destinats a millorar
els models antics.
Això fa que no es pugui considerar l'automòbil com a creació
d'un sol inventor, sinó més aviat com a fruit dels esforços d'un
conjunt d'individus que han deixat els seus llinatges com a sinònim
de qualitat industrial: Daimler, Benz, Ford, Panhard, Royce,
Maxwell i altres que vingueren després amb noves idees i nous
dissenys en una cursa creativa que encara avui segueix.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.