La idea era aquesta: fer que el panorama cultural de les Illes
s'enriquís amb el contacte internacional que facilita el turisme. I
aquest serà, si les previsions no fallen, el resultat. Almenys són
aquests els visos que mostra el projecte que preparen conjuntament
les conselleries de Turisme i Cultura per a la Primavera del 2002,
sota la coordinació de Bartomeu Marí. Batejada ja amb el nom de
Bal-Arts'02, la iniciativa es proposa fer de les Illes Balears un
aparador de les millors signatures de l'art internacional. La xifra
destinada a tal finalitat, 160 milions de pessetes, i la tasca
realitzada per Bartomeu Marí des de Rotterdam, on dirigeix la
fundació Witte de With, facilita molt la participació d'un ampli
ventall d'artistes, estils, modalitats artístiques i concepcions de
l'art en aquest projecte.
Entre les intencions bàsiques en la selecció d'artistes figura
la representativitat de l'avantguarda en les tècniques i les
modalitats més d'actualitat. No és d'estranyar, doncs, que els
primers a sonar entre els escollits per Marí no siguin gaire
coneguts pel gran públic, però sí en el panorama de l'art
internacional contemporani.
Tant el nord-americà Edward Ruschka (Nebraska, 1937) com el
tàndem format per Fischli & Weiss han estat exhibits en els darrers
anys a la capital barcelonina, en sengles exposicions a la galeria
Joan Prats (el primer) i el Macba (on Robert Fischli i David Weiss
dugueren les imatges del Món visible en una àmplia mostra
fotogràfica). Els treballs d'aquests i d'un altre tàndem
d'innovadors creadors, els escandinaus De Rijke & De Rooij, es
donaran cita a la Planta Noble del Casal Solleric, un dels espais
escollits a Mallorca per aglutinar una exposició que vol ser
caracteritzada tant per la quantitat i l'extensió com la qualitat i
concentració.
Les dates, del dia 1 de maig al 30 de juny de l'any vinent,
encara permeten revisar el projecte i realitzar molts canvis a una
programació volgudament unificadora de la realitat cultural de les
quatre Illes. De moment, es preveu que dos punts més de Palma
participin en aquesta iniciativa: els banys àrabs, on s'hauria
d'instal·lar una única peça o instal·lació, i el Col·legi
d'Arquitectes. L'edifici gòtic de la Llonja, que en principi estava
entre els més adients de la ciutat, quedarà descartat, perquè no
s'hi han iniciat les tasques de reforma previstes.
Idèntica densitat d'art forà s'instal·larà també a Menorca i a
les Pitïuses. A Menorca es disposa del claustre del Carme, les
sales temporals del Museu de Menorca i, gràcies a la col·laboració
de fundacions culturals, l'espai cedit per Sa Nostra i la Caixa.
Eivissa, per la seva banda, preveu un altre tipus d'ubicació,
involucrant botigues i bars de Dalt Vila en el projecte: els
establiments, tancats al comerç de manera temporal, acollirien en
els seus espais petites exposicions complementàries a les
instal·lades al recinte firal, el Baluard de les murades, el Museu
d'Art Contemporani i el Castell. Formentera, no oblidada en aquest
projecte plural, acollirà intervencions subtils a diferents punts
de l'illa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.