A dalt Edward Ruschka, en una imatge retrospectiva.

TW
0

La idea era aquesta: fer que el panorama cultural de les Illes s'enriquís amb el contacte internacional que facilita el turisme. I aquest serà, si les previsions no fallen, el resultat. Almenys són aquests els visos que mostra el projecte que preparen conjuntament les conselleries de Turisme i Cultura per a la Primavera del 2002, sota la coordinació de Bartomeu Marí. Batejada ja amb el nom de Bal-Arts'02, la iniciativa es proposa fer de les Illes Balears un aparador de les millors signatures de l'art internacional. La xifra destinada a tal finalitat, 160 milions de pessetes, i la tasca realitzada per Bartomeu Marí des de Rotterdam, on dirigeix la fundació Witte de With, facilita molt la participació d'un ampli ventall d'artistes, estils, modalitats artístiques i concepcions de l'art en aquest projecte.

Entre les intencions bàsiques en la selecció d'artistes figura la representativitat de l'avantguarda en les tècniques i les modalitats més d'actualitat. No és d'estranyar, doncs, que els primers a sonar entre els escollits per Marí no siguin gaire coneguts pel gran públic, però sí en el panorama de l'art internacional contemporani.

Tant el nord-americà Edward Ruschka (Nebraska, 1937) com el tàndem format per Fischli & Weiss han estat exhibits en els darrers anys a la capital barcelonina, en sengles exposicions a la galeria Joan Prats (el primer) i el Macba (on Robert Fischli i David Weiss dugueren les imatges del Món visible en una àmplia mostra fotogràfica). Els treballs d'aquests i d'un altre tàndem d'innovadors creadors, els escandinaus De Rijke & De Rooij, es donaran cita a la Planta Noble del Casal Solleric, un dels espais escollits a Mallorca per aglutinar una exposició que vol ser caracteritzada tant per la quantitat i l'extensió com la qualitat i concentració.

Les dates, del dia 1 de maig al 30 de juny de l'any vinent, encara permeten revisar el projecte i realitzar molts canvis a una programació volgudament unificadora de la realitat cultural de les quatre Illes. De moment, es preveu que dos punts més de Palma participin en aquesta iniciativa: els banys àrabs, on s'hauria d'instal·lar una única peça o instal·lació, i el Col·legi d'Arquitectes. L'edifici gòtic de la Llonja, que en principi estava entre els més adients de la ciutat, quedarà descartat, perquè no s'hi han iniciat les tasques de reforma previstes.

Idèntica densitat d'art forà s'instal·larà també a Menorca i a les Pitïuses. A Menorca es disposa del claustre del Carme, les sales temporals del Museu de Menorca i, gràcies a la col·laboració de fundacions culturals, l'espai cedit per Sa Nostra i la Caixa. Eivissa, per la seva banda, preveu un altre tipus d'ubicació, involucrant botigues i bars de Dalt Vila en el projecte: els establiments, tancats al comerç de manera temporal, acollirien en els seus espais petites exposicions complementàries a les instal·lades al recinte firal, el Baluard de les murades, el Museu d'Art Contemporani i el Castell. Formentera, no oblidada en aquest projecte plural, acollirà intervencions subtils a diferents punts de l'illa.