TW
0

En acabar la Primera Guerra Mundial, els francesos reclamaren el seu dret com a vencedors, formant part del grup dels aliats, a gaudir d'un domini territorial dins l'imperi turc. Havien estudiat quines eren les regions de la derrotada nació otomana sobre les quals podien demostrar «històrica» influència i fou la del Líban, on des de molt temps enrere tenien interessos. Varen convenir, doncs, les potències, que França tindria la província de Cilícia i el districte del Líban. L'emir Faisal, que havia pres part en la guerra contra els turcs, fou l'home recomanat per governar Síria pròpia, amb Damasc per capital, però amb un comandament controlat o dirigit pels francesos. Això no agradà als àrabs de Síria, que havien lluitat per recobrar la seva independència i no per patir un simple canvi de mans. Convocaren un congrés a Damasc i proclamaren que el país tenia dret a un govern propi, separat del comandament estranger. París va respondre amb la violència. Envià tropes i aquestes avançaren fins a Damasc i hi posaren setge. El dissortat Faisal (1887-1933) hagué de fugir, i fou després, el 1921, rei de l'Iraq. Des d'aquell moment, França governà directament Síria i el Líban sota el control de la Lliga de les Nacions. La capital, des de la qual eren administrats els dos territoris, fou Beirut, que amb el temps s'anà transformant en una ciutat molt afrancesada que havia de destacar per la seva universitat i el seu comerç de sedes i tapissos. El seu port era el més actiu de la zona i el francès, com a llengua oficial, en convivència amb l'àrab, s'escampà ràpidament. Se solia dir que Beirut era la ciutat més moderna i europea de l'Orient Mitjà. Altres poblacions del territori que gaudiren d'un cert prestigi i desenvolupament en aquells dies foren Alepp; Homs, que és el port de Trípoli; Antioquia, antiquíssima població íntimament associada amb la primitiva propagació del cristianisme; Latakia, que produïa i produeix un tabac especial molt emprat en les mescles...

«Enmig dels jardins i pujols que uneixen la ciutat de Beirut amb el Líban "explica el poeta Khalil Gibran, evocant les belleses de la capital" hi ha un petit temple, molt antic, cavat en la roca, envoltat d'oliveres, ametlers i salzes. Encara que aquest temple es trobi només a un quilòmetre de la carretera principal, en el temps del meu relat, molt poques persones afeccionades a les relíquies i les ruïnes antigues havien visitat aquest santuari. Era un dels molts indrets interessants, amagats i oblidats que hi ha en el Líban. Per estar tan decantat, s'havia convertit en un refugi per a les persones religioses, i en un santuari per als amants solitaris.»

Un templet que bé es podria considerar el símbol del país en aquells anys difícils, coneguts a la Metròpoli com els «feliços 20». Síria i el Líban, sempre perseguits per la guerra.