Eugeni Sue publica els Misteris de París, que juntament amb altres obres seves com El Jueu errant i els Set pecats capitals, forma trilogia d'obres principals d'aquest autor parisenc (1804 -1857), de gran imaginació però que segons els analistes literaris no cuidava gens el seu estil. Això ens duu a una trista reflexió en el si de la societat de les lletres. Els escriptors, en general, i més encara aquests que es diuen «autodidactes», seràn jutjats, tanmateix, en el futur, per l'estament acadèmic que mirarà amb lupa la puresa dels seus escrits, que units, moltes vegades a una manca de formació erudita, baixen el seu nivell d'acceptació tan prompte l'anàlisi es fa més i més concret. L'ortografia es pot corregir d'una edició a l'altra. No així l'estil, que és quelcom molt personal. Un escriptor podrà haver tingut una popularitat en el seu moment tot fent servir l'arma de l'escàndol, de la polèmica o d'una temàtica, redactada de qualsevol manera però que interessa al mercat. Tanmateix, tot això no serveix de res al cap dels anys, com queda ben demostrat amb Eugeni Sue. Inaugurava aquest autor el fulletó dels misteris urbans, prototipus del qual fou els Misteris de París. Va aparèixer, llavors, Paul Feval amb els seus Misteris de Londres i altres, seguint el model, volgueren fer el mateix amb altres ciutats, com Eduardo Infante, que el 1867 treia al mostrador de les llibreries el seu voluminós Jorge Aguiló o Misterios de Palma, imprès a Ca'n Felip Guasp...
Sue i els misteris urbans (1843)
16/07/01 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- Cisma a Vox: un centenar de càrrecs es rebel·len contra Abascal
- Una cadena humana reclama una plaça i un casal públic a Son Sardina
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.