Ricard Chiang, amb una de les verges nues de la darrera etapa, al seu estudi.

TW
0

Pepes esbudellades, d'altres crucificades amb pèl al sexe i sang que els en regalima, i esquelets d'infants que bucegen per llenços grisencs són els companys de Ricard Chiang en la soledat del seu estudi. El que per a molts seria un equivalent domèstic a la galeria del terror és la cuina del seu univers artístic, on aquest jove i singular creador prepara l'exposició que durà al Casal Solleric, a finals d'estiu, obra dels darrers cinc anys. El més recent eleva a la potència l'horror que l'autor creava al 1995, en guanyar l'Antoni Gelabert de Pintura.

"Tornau als orígens diabòlics...
"És un retorn al que intentava plasmar quan començava. El que passa és que llavors no ho vaig acabar d'esprémer, supòs que per manca d'experiència. Sempre m'he dedicat a pintar els terribles malsons amb pepes que tenia de petit, i en pintar torn a aquells temps, m'intent posar al cap d'un nin i transmetre els seus pensaments. Tenen el pensament lliure, no estan contaminats.

"Els vostres tampoc no són àngels...
"També he fet la sèrie de verges i boscos, més light. M'agrada treure el millor de mi, com Dr. Jekyll i Mr. Hide.

"Dues cares que s'exhibiran a la mostra del Casal Solleric.
"Repassarà el darrer lustre de la meva obra, i hi haurà pintura i un poc d'escultura. D'instal·lacions no, ja en tenc una pensada, però ara les instal·lacions estan massa de moda, i convé no caure en la moda.

"Vós no ho feis...
"El que es fa ara, prest o tard passarà. Sóc més partidari d'un classicisme contemporani.

"Per això les verges són tan gòtiques.
"M'agrada molt la pintura antiga, però crec que fer-la avui no té massa sentit. Més bé s'ha d'aprendre de la història, i això no vol dir que no es pugui innovar.

"No hi ha influències més properes que les medievals?
"No tenc cap ídol. A la meva obra es barregen les influències de l'art clàssic, l'oriental i el contemporani, però més en peces concretes que no en trajectòries d'artistes. S'ha d'agafar de tot. Res no pot sortir del no-res. I això també a la vida: sempre que fas el que sigui, ho fas precedit per alguna cosa. Crear no és un acte aïllat. Ni Déu, quan va crear el món, no ho va fer del no-res.

"A Sa Màniga mostrau obra eròtica...
"El component eròtic no existeix molt a la meva obra, però sí a peces concretes. A Cala Millor he dut una peça de la sèrie de les Caperucitas rojas, però té més cachondeo que res.

"Potser així agradi més a la gent.
"Amb el públic em passa sovint que, d'un matrimoni, un dels dos vol el quadre, i l'altre el rebutja. La meva obra agrada sobretot a joves.

"Potser una mica de color alegraria la cosa...
"Jo pos color, però molt dosificat. Soc més partidari d'una estètica grisa.

"Si seguiu així no us proposaran mai intervenir a la Seu, com Miquel Barceló.
"Si tingués aquesta oportunitat faria veritables monstruositats. Després seria més feina per a la censura, que s'hauria de dedicar a posar tapalls pertot. Seria el millor encàrrec que em podrien donar. L'art eclesiàstic és una de les meves predileccions, una de les meves debilitats. Però això, desgraciadament, ni pot ser ni serà.

Un modern
Aficionat al còmic, als videojocs i al cinema comercial "«pots dir que sóc incult, en aquest sentit», comenta amb timidesa", Ricard Chiang és un creador modern, un autor que sap reciclar el tenebrisme clàssic i empeltar-lo amb les manifestacions underground que han marcat la generació dels 80. El seu és art atent a l'elegància i la sinceritat.