TW
0

Dilluns passat començà a la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma un taller que proposa posar al servei de la creació artística els mitjans tècnics digitals més moderns. Collage Digital. Noves i possibles concepcions del gravat en l'actualitat digital, està inclòs dins els cursets d'estiu que cada any es duen a terme als tallers de la Fundació i ofereix la possibilitat de treballar amb aquests mitjans als catorze alumnes seleccionats. Aquest taller en concret, realitzat en col·laboració amb la facultat de Belles Arts de la Facultat de Barcelona, està dirigit per Montse Carreño i Eloig Puig, professors de la Universitat de Barcelona en el departament de Gravat i Impressió Digital.

El curs té com a objectiu servir de plataforma i actuar com a motor de diversos projectes vinculats d'alguna manera a les possibilitats de les tecnologies de reproducció actuals. Vol ser una presentació i un contacte directe amb les possibilitats del mitjà digital. D'aquesta manera, i com expliquen els dos professors, «la impressió digital implica molts altres mitjans i, en molts casos, deriva en aquests altres mitjans. A més, l'instrument digital és molt dúctil, perquè s'hi poden introduir elements de moviment i de so».

El procés de treball dels catorze alumnes que durant aquests quinze dies participen del taller consisteix en unes primeres classes teòriques «que situen el collage en el seu context històric com a punt de referència per a l'actualitat per continuar amb l'aplicació del collage com a tècnica, i comprovar que l'artista no es regeix per una tècnica i que cada cop les disciplines estan més barrejades», explica Puig. Per la seva banda, Carreño fa referència al fet d'emprar el medi digital; «aquest és un medi molt ràpid i ric, que està en total concordança amb l'essència del gravat, que no és altra que la de popularitzar una imatge». La professora del taller afegeix que «es parteix del collage com a fil conductor, un element que pren molta força al digital perquè l'ordinador és com una mena de coctelera on es mesclen i junten molts elements».

Alumnat  

Els catorze alumnes que participen en aquest curs són de molt diversa procedència, tant pel que fa al lloc geogràfic com als seus respectius camps de treball. D'aquesta manera, els que han superat la selecció prèvia i han tengut accés al taller demostrant els seus coneixements del medi digital, provenen d'àrees com ara les Belles Arts, la informàtica, el vídeo o l'escenografia i s'han desplaçat des de Catalunya, Andalusia i altres punts de l'Estat a més de Mallorca, dos d'ells amb una beca concedida per la Fundació. Eloi Puig qualifica molt positivament aquesta diversitat i posa de manifest que «així s'estableix un diàleg molt fluid i el curs esdevé un intercanvi més que una docència pura i dura».