És inaugurada a la galeria del doctor Otto Burchard, de Berlín,
la primera fira internacional Dadà. Aquesta denominació, mot que no
vol tenir cap sentit i que és adoptat per un moviment literari i
artístic, es farà ben aviat famosa. Dadà, en francès i dins el
llenguatge col·loquial infantil significa «animalet de joguina»,
fet de fusta o de cartó, amb rodetes, generalment un cavallet, i
això tendria més simbolisme del que sembla.
Si aquell cavall de Troia es camuflà de fanatisme religiós per
passar les muralles de la mítica ciutat, el dadà cavalcava, amb
aparent innocència, amb la pretensió de destruir la societat, la
cultura i l'art tradicionals i redescobrir el que hauria de ser
autènticament real. Una realitat, però, no gaire descrita o
especificada. Hi ha quelcom d'esperit anarquista en tot això, o si
voleu, dins un terme més apropat, àcrata. El primer dadà havia
nascut a Zuric durant la Primera Guerra Mundial i reuní un grup
important d'intel·lectuals. S'unien per rebutjar tota casta de
valors, models i formes fins aleshores vigents, oficials o
oficialistes. Es tractava, en una sola frase, d'esbucar la
tradició. Fou de gran ajut per al desenvolupament del fenomen el
fet que fos fundat, el 1916, per Henry Ball, el cabaret Voltaire.
Allà contactaren i feren tertúlies i reunions, H. Hennings, T.
Tzara, H. Arp, M. Janco, R. Huelsenbeck i H. Richter, que
celebraven llargues vetlades dedicades a la pintura, la música i la
poesia. Poc després formaven, també, part del grup Eggeling i
Picabia, havent introduït, aquest darrer, el Dadà a Nova York,
entre 1915 i 1917. Havia comptat per fer-ho amb M. Ray i M.
Duchamp. Ja després, el moviment es va estendre per França,
incorporant noms com André Breton, potser el més conegut, i també
Aragón. I per Alemanya, amb intel·lectuals com Baader, Grosz,
Schwitters, Ernst, Baargeld... Feren bandera de la provocació i
l'escàndol i s'oposaren a l'ordre i la bellesa. Defensaren la
llibertat i espontaneïtat de l'artista. Tot plegat tenia una certa
funció renovadora però no durà molt. La majoria, ja entrats dins la
dècada dels 30, optaren pel surrealisme. El que ens resta, en
general, és vàlid com a missatge d'esperit incomformista, encara
avui, però també com a testimoni d'una època massa hipòcrita i
puritana que la vida bohèmia tenia l'obligació de combatre.
Combatre sense més armes que el cap mecànic de Hausmann,
l'alienista de Schwitters, la metròpoli de Grosz, el portaampolles
de Duchamp o la funàmbula de Ray, símbols plens d'eloqüència que
trobareu exposats als Thyssen-Bornemisza, a la fundació Arp Clam
Art, a la galeria berlinesa Nierendorj i a tants altres temples de
l'art que hi ha arreu del món.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.