TW
0

L'escriptora britànica Doris Lessing ha estat guardonada amb el premi Príncep d'Astúries de les Lletres en reconeixement d'«una de les més indiscutibles figures de la literatura universal» i de la seva «apassionada» lluita per la llibertat. En la decisió del jurat s'indica que l'obra de Lessing és el resultat d'«una vida dedicada a la narrativa», i es fa referència a la guardonada com «una lluitadora que no ha escatimat esforços en el seu compromís amb les causes del tercer món, des de la literatura i des de l'experiència personal d'una biografia atzarosa».

El jurat també acordà el premi perquè considerà Lessing com la creadora d'«un imaginatiu món quotidià» en què els seus personatges, «fills de la societat contemporània, ofereixen un fidel reflex moral del segle XX» i en el qual tenen «especial relleu» les dones. L'escriptora afirmà estar «molt contenta i orgullosa» d'aquest guardó que, digué en to d'humor, se li havia concedit pel fet de «viure tants d'anys». De les 36 propostes presentades al premi, s'elegí Doris Lessing entre les candidatures finalistes de l'americana Susan Sontag, la poetessa Sofía de Mello, el peruà Alfredo Bryce Echenique i els espanyols Alonso Zamora Vicente, Juan Marsé i Ana María Matute.

Considerada una de les escriptores britàniques més importants i cèlebres, el seu nom ha sonat repetidament per al Nobel i Catalunya la va distingir fa dos anys amb l'XI Premi Internacional, que per primera vegada rebia una dona. Filla d'um militar britànic, nasqué a l'Iran el 1919. Entre les seves obres se citen Canta l'herba; Martha Quest, primera de las cinc reflexions que compondrien després la sèrie Els fills de la violència; Un casament convencional, Al final de la tempesta, Setge de terra i La ciutat de les quatre portes.

El 1962 publicà El quadern daurat, la seva novel·la més coneguda i considerada una obra fonamental de la literatura anglesa dels anys 60 i 70 i que la convertí en símbol de l'alliberament de la dona. Un home i dues dones, A la recerca d'un anglès, Instruccions per a un viatge a l'infern, El darrer estiu de Mrs. Brown, El costum d'estimar, Contes africans, Diari d'una bona veïna o El cinquè fill són altres obres d'aquesta autora metòdica.