«Maternité» de 1973.

TW
0

D'aquí a poques setmanes hauran de quedar tancades les negociacions entre la família Miró i la Conselleria d'Hisenda del Govern balear i fer-se efectiu el pagament dels imposts produïts per l'herència de Pilar Juncosa. La dona de Joan Miró va morir el 1995, per la qual cosa ja s'hauria exhaurit el termini de cinc anys perquè els hereus abonassin els drets de llegat, si no fos perquè s'han establert successives pròrrogues. De moment encara no hi un acord entre les dues parts.

Són 210 milions els que els beneficiaris del patrimoni de Pilar Juncosa han de pagar a les arques públiques per poder gaudir del seu llegat. La família Miró tenia intenció de pagar la major part d'aquests tributs en obra de l'artista, però quan la Conselleria d'Hisenda expressà la seva intenció de cobrar una suma significativa en efectiu, els hereus oferiren dues escultures de bronze de mida considerable (a escollir entre un d'elles) valorades cada una en entre 150 i 200 milions, per tal de costejar 150 milions del total del deute amb Hisenda.

La resta, 60 milions, es pagaria en metàl·lic. Les dues escultures inicialment oferides són: Maternité, un bronze realitzat el 1973 de 105 cm d'altura per 195 de diamètre que es pot veure a l'entrada de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma, i Femme, el darrer exemplar, una peça de bronze de 188x123x108 centímetres, una obra de 1969 de gran rellevància.

Una de les sis còpies d'aquesta escultura està en exposició permanent i en un lloc destacat al Centre Pompidou de París, a la col·lecció del qual pertany. Tot i que la Conselleria d'Educació i Cultura redactà un informe favorable a l'acceptació d'una d'aquestes dues escultures, informe signat pel conseller Damià Pons, que fou enviat a la Conselleria d'Hisenda, aquesta darrera ha expressat a la família Miró la seva disconformitat i ha reiterat el seu propòsit de cobrar la major quantitat possible en metàl·lic.