Les calaveres duen l'espectador a través del ritu iniciàtic. | J.T.

TW
0

«La mort és la porta de la vida, mors iaunus vitae», d'aquesta manera defineix Eugenio Cano la impactant instal·lació que fou ahir inaugurada a l'Espai Quatre del casal Solleric. «Els ritus iniciàtics representaven aquesta mena de mort per arribar a una vida més plena, o si més no per entrar en la vida adulta, i això és el que vull reflectir, un concepte encara vigent en una cultura com la nostra, que sempre cerca la novetat per, en certa manera, matar allò que la precedia».

La instal·lació Ianus vitae recupera part del mobiliari urbà dels magatzems municipals (procés habitual en la manera de treballar de Cano) que després de passar per les mans de l'artista pateix una mena de «reciclatge espiritual, a mode d'alquimista», un concepte molt present en aquest impressionant conjunt de peces.

Cano parla d'«itinerari alquímic» en referir-se a la instal·lació, «si bé aquesta és només una de les moltes i complexes interpretacions de l'obra, però almenys és un dels conceptes que he emprat en el procés creatiu de les peces». Un conjunt que també té molt present la mitologia hel·lènica, a la qual sovint fa referència, i que concep l'espai com una cripta, «un lloc misteriós, paraula que deriva de mistes, el significat real del qual és iniciat», explica Cano.

Un dels elements recurrents de la instal·lació és la calavera, entesa en aquest cas «com un símbol i no com una al·legoria, sinó com una metonímia, una part del tot, ja que la calavera representa el vas del pensament, que remet a la persona i aquesta a la humanitat sencera».