Retrat de Colomar d'Archie Gittes.

TW
0

«Miquel Àngel Colomar fou un element important de la vida social i cultural de la Palma dels anys 20 i 30 que es va anar apagant perquè no va poder desenvolupar totalment la seva capacitat creativa», amb aquestes paraules descriu Magdalena Aguiló, comissària de l'exposició que sobre aquest personatge té lloc al Centre de Cultura de Sa Nostra, la figura de l'intel·lectual mallorquí. Dibuixant, pintor, novel·lista, poeta, crític i periodista són només algunes de les ocupacions que Colomar (1903-1970) exercí i en les quals posà de manifest la seva capacitat creadora i, sobretot, la seva fina ironia i causticitat.

«Colomar era capaç de riure's de tot i de tothom, començant per ell mateix», explica Aguiló. Un clar exemple d'aquesta capacitat d'autocrítica la posa de manifest Colomar en un dels seus llibres, en concret un que escrigué sobre el pintor Tito Cittadini. Després d'un dels volums sobre aquest artista, Colomar conclou explicant que, gràcies a la pedanteria qualsevol «pobre diablo» (en clara referència a ell mateix) es pot posar a l'altura d'un membre de la Reial Acadèmia. «Era un crític dur, temut i respectat en els cercles artístics, però que, en general, no tenia la simpatia de la gent», continua Aguiló.

«A Colomar li agradava posar en evidència la mediocritat de la gent, el cretinisme imperant en el món de la cultura, d'aquesta manera és difícil generar simpaties». En aquest sentit, Aguiló fa referència a algunes anècdotes que circulen sobre la personalitat de Colomar. «En una ocasió es va presentar a uns jocs florals i dins el sobre, transparent, va posar una targeta de Jorge Guillén i clar, el jurat va creure que el que participava era aquest segon. A ningú no li va fer gràcia obrir el sobre i trobar el nom de Colomar». «Una altra de les seves fetes que es recorda fa referència a un pintor peruà que, suposadament, vivia a Sóller. Colomar va demanar referències a diverses personalitats culturals del moment i qui més qui manco n'hi va donar, quan en realitat el tal poeta no existia més que en la imaginació de Colomar», continua explicant Aguiló.

Pel que fa a la seva imatge, característica de la seva època amb un punt d'extravagància, Aguiló creu que era, en certa forma, conseqüència de la seva forma de ser. «Colomar era atrevit, antiacademicista i contrari a allò que imperava, cosa que, en certa manera, implica una 'pose' estètica». Després de la Guerra Civil, Colomar fou empresonat, represaliat i privat d'excercir la seva professió de periodista. «La seva capacitat creadora és veié restringida, però continuà treballant. El darrer text de Colomar és el del catàleg d'una exposició de la Sala Pelaires, un any abans de la seva mort».