Abans que acabi aquest any, una Barcelona «insòlita», convertida
en personatge enlloc d'escenari, es posarà a disposició del
director Manel Balaguer per integrar-se a la pel·lícula Qui
s'apunta a matar la meva mare?. Així ho anuncià ahir al Diari de
Balears el realitzador català, engrescat a dur a la pantalla la
novel·la amb què Hèctor Hernández conreà i recollí el reconeixement
de la crítica i del públic lector ara fa quatre anys.
Quan encara falta concretar quin serà el rostre que encarni la
mare protagonista del film, Balaguer avançà que serà,
essencialment, una pel·lícula d'anònims, atès que els seus
personatges, gairebé tots d'una vintena d'anys, hi conviden. Amb
tots ells prendrà relleu una «Barcelona insòlita», que trascendirà
la seva funció d'escenari per esdevenir un personatge més, segons
apuntà Balaguer: «Cal cercar una Barcelona que no coneguem, amb la
textura i l'arquitectura adequada a cada seqüència. Si es tracta de
potenciar la versemblança de la història no ens valen els paisatges
habituals d'aquesta geografia urbana, no ens podem conformar amb la
gratuïtat del casc antic».
Captivat especialment per la «veracitat» d'una novel·la «que té,
sobretot, una franquesa brutal», Manel Balaguer assumí fa uns anys
amb Aleix Castellón la tasca de redactar un guió cinematogràfic a
partir de l'obra d'Hernández. Després que el mateix escriptor i
Gustau Hernández s'hagin sumat a la feina, el guió avui ja està
enllestit, amb els seus condicionants: «no és la novel·la, però
s'hi assembla molt. És clar que l'adaptació d'una novel·la sempre
és un sacrifici per a l'escriptor».
A les diferències que imposa el pas d'un llenguatge a l'altre,
s'han d'afegir les modificacions introduïdes al guió per «fer més
cinematogràfica la versió allà on l'obra era més novel·lesca»,
apuntà Balaguer, sense que això afecti la trama d'una narració
sobre la violència que resulta d'una quotidianitat feta d'anècdotes
i de situacions límit. És en aquest punt on el text d'Hernández
connecta amb les inquietuds d'un cineasta que, en la seva
trajectòria, ha cercat «reflexionar entorn de la importància del
temps, del moment, de les reaccions dels personatges quan es troben
en situacions límit en les quals el destí té molt a dir», apuntà
Balaguer, alhora que assenyalà la connexió del film amb el seu
primer curt, To blow once brains out.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.