Tal dia com avui neix a Ciutat de Mallorca sor Clara Coloma Fiol
i Umbert. Rep el baptisme a la parròquia de Santa Eulàlia i ja sent
infant, comença a sentir la religió d'una manera molt especial. Ben
joveneta demana l'hàbit de tercerola franciscana i observa una vida
d'alt esperit contemplatiu i nombroses experiències místiques.
Visqué cinquanta-set anys, fins al 20 de juliol de 1665, amb fama
de santa. Passats tres anys, el 1668, els Jurats de Ciutat,
sensibles a la devoció popular entorn de la «venerable», manaren
que fos llavorat un artístic sepulcre de marbre coronat amb l'escut
de la població que la va veure néixer i que ocupa un lloc a la
paret interna de la façana de la nau, vora la capella del Sant
Crist "com explicava mossèn Pere Fiol i Tornila", a la basílica de
Sant Francesc, «com a testimoni de veneració i agraïment de tot el
poble ciutadà».
El seu retrat ens mostra una dona magre, petita, vestida de
monja, les mans juntes en actitud de pregària, al costat d'un Sant
Crist, rodoneta de cara, baixa la mirada, els ulls grossos, el nas
recte, la boca petita, l'expressió de total recolliment...
«La venerable sor Coloma Fiol, filla de la Tercera Regla del
Pare Sant Francesc...».
Avui en dia el misticisme és mal d'entendre. La nostra societat
racionalista i de consum es nega a admetre la lògica d'aquesta
casta de vivències. Però en el segle XVII aquest esperit es trobava
en el seu cim d'admiració i respecte social. Recordem, per exemple
sor Maria d'Agreda, que el 1650 escrivia aquella obra pietosa de
gran prestigi que porta per títol Mística Ciutat de Déu.
Sabut és que el misticisme, del llatí «mysticus», és una
doctrina filosòfica i religiosa, segons la qual consisteix la
perfecció en una mena de contemplació estàtica, que uneix l'ànima
misteriosament amb Déu. Escrivia Santiago Ramón y Cajal: «De totes
les immortalitats promeses, la de les idees (la consolació dels
savis), la de l'esperit (la consolació dels filòsofs), la del cos i
l'ànima (la consolació del cristià) i la del nirvana (la consolació
de budistes i teòsofs), només la immortalitat integral, és a dir,
la persistència de l'ànima i del cos, ens satisfà plenamant perquè
és l'única que salva la personalitat, això vol dir, la
reconstrucció específica del cervell individual, amb les seves
misèries i limitacions, juntament amb la memòria d'aquells triomfs,
amors i fracassos. Però tal com som, mereixem la immortalitat? Fa
por pensar en el dolor infinit de conviure eternament amb els
milers de dolents i corruptes dels quals hem hagut de fugir durant
la nostra breu existència terrenal. Confiem que la Suprema
Providència tindrà en els seus dominis d'ultratomba compartiments
especials per a les ànimes indesijables...». És el clàssic humor
d'aquell gran científic. En contemplar el misteri de si hi ha o no
hi ha per a la carn mortal eternitat, l'angoixa del pensador és
proporcional al seu orgull i egoisme.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.