La processó vista per Unamuno (1932)

TW
0

Miguel de Unamuno, redactor del diari madrileny El Sol, es trobava els dies d'aquella Setmana Santa a Medina de Rioseco, ciutat castellana, a la província de Valladolid, famosa pels seus vins. Miguel de Unamuno (1864-1936), nascut a Bilbao, era aleshores rector de la Universitat de Salamanca i en les seves obres més congudes, El sentimiento trágico en la vida y en los libros, En torno al casticismo, Vida de Don Quijote y Sancho, volgué explorar l'ànima hispànica i a l'article que comentam es capbussava dins els detalls d'aquesta curiosa i de vegades contradictòria espiritualitat...

«Entrada de fosc. Des de la plaça de Sant Domènec, en baixar la processó, es veia recolzada, sobre la pinya de cases, la torre de Santa Maria sobre un cel anguniós que començava a parir estels. I desfilava el pas de La Dolorosa, de la Mare de Déu dels Dolors, de la Soledat, dolorosa soledat i dolor solitari, de Juan de Juni. Una d'aquestes típiques Doloroses del país, símbol potser de la mateixa Espanya, amb el cor travessat per set espases. Són per ventura els nostres set rius majors? El dolor dins la serenitat es qualla, tal volta, en alguna llàgrima de diamant que reflecteix el resplendir dolç dels ciris. Perquè per allà passava a la llum de llums de cera d'abelles, en espelmes que portaven processonalment mans de dones arrenglerades. Les bombetes elèctriques municipals hi desentonaven amb la seva crua llum civilitzada. Allà dalt pipellejaven en un trist somrís les estrelles. De sobte un camió passà pel mig de la processó. Però seguint el pas, un legionari romà tocava el clarí, al davant del Natzarè, que va vestit amb roba morada, la seva creu sobre l'espatlla. I aquests passos segueixen carrer amunt, el carrer principal, el més familiar, el més comú. Era la mateixa processó d'antany. Així, el jai creu veure la mateixa que contemplà sent una criatura, i la criatura, sense voler, és clar, espera també veure la mateixa, en ser un jai, si és que hi arriba... I no ha passat més; ni monarquia, ni dictadura, ni revolta, ni república. Tot és igual i passen els passos. I els porta el jovent. Els més feixuts, el divendres, sobre l'esquena dels socialistes, els de la Casa del Poble. Perquè Casa del Poble és tota la ciutat. I per què no havien de respectar la tradició dels segles si aquesta en res s'oposa a la nova tradició socialista? Tal volta, el traïdor, el tresorer dels Apòstols, ens exposaria les mateixes raons econòmiques que llegim que exposà en el capítol XII del quart Evangeli, el mateix que ens narra com els sacerdots volien matar Llàtzer per tal que no fos testimoni. I llavors, allà, a Medina, ens trobam amb don Ursinaro, el prevere popular, que per dues o tres vegades sortí de la presidència de la processó per venir a fer-nos útils indicacions de cicerone...».

Dretes i esquerres dins la mateixa processó. Quatre anys després tot seria diferent.