Les diferents processons són el centre d'aquestes festes, les més importants del calendari catòlic.

TW
0

La Setmana Santa mallorquina té uns trets diferencials, fruit de la seva pròpia composició social des de l'edat mitjana i de les influències que rebia en ésser un enclavament enmig de la Mediterrània. Mossèn Alcover al volum Corema, Setmana Santa i Pasco, editat per Moll el 1915, ofereix una magnífica transcripció folklòrica dels costums mallorquins en temps de la quaresma.

Amb el pas dels anys, molts d'aquests han canviat o s'han perdut, motiu que atorga un interès afegit a aquest llibre que permet endinsar-se en el coneixement de com es vivien les festes més importants del calendari catòlic cent anys enrere. Diu Alcover que el dia del Ram a la part forana «casi per totes ses viles l'església se sol omplir». Acabat l'ofici tothom surt amb el ram beneït, en processó.

Després, aquest es col·locarà a diferents indrets com a símbol de protecció. «Hi ha viles, com Ses Salines, que els posen entravessats a ses baules de ses portes de ses cases, altres als abres... I fins hi ha pobles, com Algaida, que, en fer trons i llamps, cremen brots de ram beneït perque no s'hi arrambin ni hi facen matx».

Un acte que avui s'ha vist reduït és la processó dels Dotze Sermons. Mossèn Alcover ressenya Manacor, Sant Llorenç, Son Servera, Son Carrió, Alcúdia, Selva i Santanyí, com a localitats que fa cent anys encara la feien pels carrers del poble. «Idò, en haver dinat la gent, com senten alçar les campanes, s'entreguen a l'església, allà canten Vespres i Completes, i s'ordena sa sortida de sa processó d'es Dotze Sermons...».

Les diferents denominacions que reben els penitents que acompanyen Jesús a les processons és un dels paràgrafs que capta l'atenció d'aquest capítol. «Aqueixs reben diferents noms, lo més pintorescs: a unes bandes, com Ciutat, Sóller, Consell, Esporles i Sa Vileta, los diuen caperutxes; a altres viles, com Inca, Petra, Alaró, Lloseta, Sa Pobla, Llucmajor, Selva i Manacor.

Los diuen careputxes; a Sant Joan, Petra, Sineu, Porreres, Campos, Ses Salines, Santa Margalida, Vilafranca i Santanyí, los diuen cucuies; a Montuïri, Alcúdia, Inca i Lloseta los diuen campironats; a Felanitx i a S'Horta, encapironats; a Artà, Son Carrió i Son Servera, caperunats; a Pollença i Llubí, xirineus; a Campanet i a Búger, jueus. De manera que hi ha pobles que los donen dos i tres noms d'aqueixs an es mateix temps».

Entrada la Setmana Santa, Alcover explica que és l'època en què «hi ha més coses que fer de tot so-l'any». Els primers dies «si el cel s'ennigula, diuen a Petra que es posa dol per la Passió del Bon Jesús... Molts de conradors estan en sa creència que es ploure dins sa Setmana Santa és mal p'es sembrats i p'ets abres... A ses cases solen emblanquinar sa cuina per tenir-la blanca i polida aqueixs dies».