TW
0

José María Martí (1853-1895), periodista i advocat, apòstol de la independència cubana, redacta i signa amb Máximo Gómez el Manifest de Montecristi i escriu la seva carta-testament polític a Henríquez y Carvajal. També, tal dia com avui, redacta la seva carta-testament literari a Gonzalo de Quesada i ja, decidit a entrar físicament en la lluita, surt de Montecristi cap a Cuba. Així el trobam, pocs dies després, amb els seus «patriotes» a Playitas, província d'Orient. És aleshores proclamat major general davant l'exèrcit alliberador i fa llargues marxes per les muntanyes de Baracoa, anant a la recerca del seu company Maceo. No s'atura d'escriure i publicar.

El prestigiós diari nord-americà New York Herald treu a la llum un dels seus articles, un escrit clar i eloqüent que tracta sobre les finalitats i mètodes de la guerra de la independència de Cuba. Explicant el dret que té el poble cubà a la seva sobirania política es queixa de ser tractats per Madrid com insurrectes i encara pitjor, terroristes. Tanmateix els centralistes de la monarquia espanyola no poden entendre el perquè aquests antillans no estimen la metròpoli i els qualifica de salvatges i desagraïts. Té gràcia. Martí s'entrevista a la hisenda Ingenio La Mejorana amb els altres caps de la guerra independentista, Gómez i Maceo. Poques setmanes després, un diumenge, té lloc l'acció de Dos Ríos. Amb una ferida a la barra, una altra en el pit i una tercera a la cuixa, cau mortalment ferit. Els seus homes no aconseguiran el rescat del cadàver. Traslladat mort a Santiago, serà exposat com a trofeu bèl·lic. El soterraran al cap d'una setmana...

Són paraules seves: «Cada estat social porta la seva expressió a la literatura, de tal manera que, per les diverses etapes d'ella, es podria contar la història dels pobles amb més veritat que la dels crònicons i les seves dècades. No hi pot haver contradiccions dins la Natura; la mateixa aspiració humana en trobar dins l'amor, durant l'existència, i en tot el que ignoram de després de la mort, un tipus perfecte de gràcia i fermosura, demostra que en la vida total s'han d'ajustar amb goig els elements que en la part actual de vida que travessam semblen desunits i hòstils.

La literatura que anuncia i propaga el concert final i feliç de les contradiccions aparents; la literatura que com espontani consell i ensenyament de la Natura, promou la identitat dins una pau superior dels dogmes i passions rivals que dins l'estat bàsic dels pobles els divideixen i omplen de sang; la literatura que ensenya dins l'esperit espantat dels homes una convicció tan arrelada de la justícia i la bellesa definitives que les penes i lletjors de l'existència no les descoratgen ni enverinen no només destaparà un estat social més proper a la perfecció que tots els coneguts, sinó que, agermanant feliçment la raó i la gràcia, proveirà la Humanitat, ansiosa de meravella i de poesia, amb la religió que confusament espera des que va conèixer la buidor i insuficiència de les seves antigues creences».