La primera societat canina (1860)

TW
0

És creada a Birmingham la primera societat canina com a conseqüència de la instauració de competicions de cans, pel que fa a la raça, a les seves destreses en caça, pastoreig, custòdia, cursa, etc. i especialment, el primer objectiu. Per tant, els clubs de races agrupen els exemplars dins un sector determinat i en fan promoció. Apareix, tretze anys després, el Kennel Club Britànic i tot això al cap de quinze anys de la primera competició canina, que havia tingut lloc a Newcastle.

Tot plegat ens indica que en aquesta matèria s'han de donar els primers mèrits als anglesos. No serà fins al 1883 que apareix a França la Societé Centrale Canine i el 1883 és creat l'American Kennel Club. Ja serà en el segle XX, el 1911, quan és organitzada a Europa la Federació Cinològica Internacional (F.C.I) i des de llavors, la criança de gossos és quasi un «art», de manera que actualment existeixen en el món prop de quatre-centes races canines, la majoria d'elles representant àrees geogràfiques molt concretes i climes ben determinats.

La majoria porten el nom del seu país d'origen, «Alaskan malamute», «Chow"chow», «Pequinès», «Pariah», "Dingo», «Afgà», «Saluki», «Borzoi» , «Spitz alemany», «Sant Bernat», «Gran Danès», «Terriers»... mentre que d'altres fan referència a les seves especials qualitats: «Pointer», «Bulldog», «Terriers»... Segons aquesta classificació i d'acord amb la teoria d'alguns científics, aquests cans procedeixen de quatre grans grups de llops: L'europeu, l'americà, el xinès i l'asiàtic.

No són menys interessants les relacions del gos amb la història més llunyana i així, per exemple, el «Pharaoh Hound» o «Ca del Faraó» és extraordinàriament similar als que podem observar en les pintures de l'antic Egipte, parents propers del Ca Eivissenc i el Ca Maltès, els seus principals reductes mediterranis.

L'actual Federació Cinològica Internacional té la seva seu a la ciutat belga de Thuin i divideix les races en deu grups: Cans de pastor; cans de guarda, defensa i utilitat; terriers; teckels; cans de tipus Spitz i primitiu; cans policies i trescadors; cans de mostra; cobradors i aixecadors de caça; cans de companyia i cans llebrers. N'hi ha doncs per a tots els gusts i oficis. En el grup dels cans de pastor, casualment, considerats originaris de l'Estat espanyol, hi ha només dues races, el Ca de Bestiar o pastor mallorquí i el Gos d'Atura o pastor català.

I tornant a Anglaterra, un ca que ha sofert molt ha estat el Bulldog, ja que des d'antic el feren servir per a la lluita, combats a mort que hagueren de ser prohibits el 1835 per un decret del Parlament britànic.